unnamed (1)

Adshot loodst bedrijven streamingwereld binnen

LEUVEN – De Leuvense start-up Adshot, een bedrijf dat samenwerkingen tussen ondernemingen en influencers op video-en livestreamingplatformen faciliteert, organiseert aanstaande vrijdag een webinar om ondernemers te tonen hoe ze hun doelgroep het best kunnen bereiken, via influencers op de booming livestreaming platformen.

Voor het eerst sinds de Eerste Wereldoorlog moest de Vlaamse wielerfan het zonder zijn/haar Ronde van Vlaanderen stellen. De boosdoener is genoegzaam bekend. Om de wielervlam niet te laten uitdoven werden digitale varianten georganiseerd. Ook in het buitenland werden grote (afgelaste) events ingeruild voor e-sportevenementen op digitale platformen zoals YouTube, Twitch of Mixer. Sinds maart is het aantal kijkers op deze platformen met 60% gestegen. Ook in België zijn streaming platformen al geruime tijd aan een opmars bezig. Twitch prijkt momenteel op plaats 15 van meest bezochte websites en heeft 1,2 miljoen actieve gebruikers in ons land. Gevestigd videoplatform YouTube staat op de tweede plaats, na Google.

Facilitator

Deze drastische shift in de dagdagelijkse mediaconsumptie wordt met argusogen gevolgd door marketeers, die hier opportuniteiten zoeken. Eén van de snelste manieren om een merk te introduceren bij het kijkpubliek op Twitch en andere platformen is om te werken met de makers van deze streamsessies, ook wel influencers genoemd. De Leuvense start-up Adshot faciliteert samenwerkingen tussen bedrijven en influencers op video en livestreaming platformen.

Toon

“De gaming industrie zet al jaren de toon wanneer het gaat over mediaconsumptie en entertainment”, zegt  Axel Gekiere, medeoprichter van influencer marketing platform Adshot. “Bijna 15 jaar geleden waren de eerste video’s op YouTube voornamelijk gaming video’s. Twitch is in 2011 begonnen als platform van livestreams voor gaming. Als je volgt wat er gebeurt in gaming weet je hoe iedereen binnen enkele jaren de media zal consumeren. Niet toevallig zijn de grootste live streaming platformen in handen van de vier grootste technologiebedrijven ter wereld: Facebook, Microsoft, Amazon en Google. Jongere generaties kijken al jaren naar gaming en esports. De coronacrisis heeft er enkel voor gezorgd dat de mediashift sneller heeft plaatsgevonden dan verwacht.”

Proximus

Een van de klanten van Adshot is telecomoperator Proximus. “Met Proximus zijn we al geruime tijd bezig met esports. Zo hebben we de ePro league (de digitale variant van de Belgische voetbalcompetitie, red.) en verschillende toernooien van League of Legends en Counter-Strike die we uitzenden op ons eigen digitale kanaal Proximus Pickx en Twitch. Omwille van de huidige lockdown situatie hebben we ook enkele nieuwe esport competities gelanceerd. De meeste van deze competities promoten wij ook via influencers op Twitch en YouTube, waarvoor we samenwerken met Adshot.” zegt Tijs Verthé, digital communications specialist bij Proximus.

Webinar

Adshot, dat tevens genomineerd is voor start-up van het jaar, leert merken al 4 jaar over platformen zoals YouTube en Twitch. “Door de groeiende interesse zullen we op vrijdag 24 april om 15 uur ook een webinar op Twitch organiseren waar we merken tonen hoe ze via influencers op livestreaming platformen hun doelgroep het best kunnen bereiken,” laat Axel Gekiere nog weten.