themabeeld  thema werk , Adecco  , jobs , job zoeken Foto: Marc Herremans

Adecco lanceert Belgische AI-primeur

Adecco lanceert als eerste Belgische uitzendbureau een AI-gebaseerde CV-maker. De bedoeling is om jaarlijks meer dan 8.000 mensen op weg te helpen met het vinden van een job. Ruim een kwart van de werkzoekenden haakt vandaag de dag namelijk af wanneer ze een cv moeten opmaken.

“Vaak gaat het om mensen die geen computer of laptop bezitten, te weinig notie hebben van tekstverwerkers, een taal niet voldoende beheersen of van zichzelf vinden dat ze zich niet voldoende kunnen ‘verkopen’ bij een werkgever”, zegt woordvoerder Frédéric Van Waeijenberge. “De CV-maker haalt met artificiële intelligentie die obstakels weg.”

Met de CV-maker richt het uitzendkantoor, met hoofdkantoor in Groot-Bijgaarden, zich vooral tot anderstalige jobzoekers. De AI-robot begrijpt zo’n 35 talen en is in staat een CV vanuit de moedertaal op te stellen in het Nederlands.

Doelgroepen

“We willen met de CV-maker zoveel mogelijk anderstalige mensen in België – en zeker ook vluchtelingen – aan een job helpen”, legt CEO Jan Dekeyser uit. “Eén van onze doelstellingen binnen de Adecco Group is om tegen 2027 ruim 85.000 vluchtelingen aan een job te helpen en 17.000 van een (extra) opleiding te voorzien. Wij zijn er alvast van overtuigd dat werk niet alleen een bron van inkomsten is, maar een eerste, belangrijke stap om een leven op te bouwen en te integreren in een nieuw land.”

Daarnaast richt Adecco zich met het AI-systeem ook op werkzoekenden die om andere redenen moeite hebben met het opstellen van hun CV. “Denk bijvoorbeeld aan kortgeschoolde jongeren die vaak geen computer of laptop bezitten en 55-plussers die al lang geen cv meer opgemaakt hebben of weinig notie hebben van tekstverwerkers. Het volstaat te spreken tegen je smartphone. We zijn trots dat we als eerste op de Belgische arbeidsmarkt een innoverende tool kunnen introduceren die écht een verschil kan maken voor duizenden sollicitanten”, besluit Dekeyser.