Absoluut tekent voor design van culinair magazine

jong keukengeweldAbsoluut staat mee achter het fornuis voor Jong Keukengeweld. Voor de tweede keer op rij mocht het Leuvense communicatiebureau het jaarlijks magazine vormgeven. “Het is eigenlijk veeleer een boek, een soort brochure om te bewaren. We zijn er fier op”, zegt accountmanager Laura Baert.

Jong Keukengeweld is een gesmaakt concept in Vlaanderen. Het magazine schotelt jonge Vlaamse chefs, de zogenaamde Flemish Kitchen Rebels, voor aan een letterlijk hongerig publiek in binnen- en buitenland. Jongeren vormen de uitgesproken doelgroep.

Voor opdrachtgever Toerisme Vlaanderen zette Absoluut al het creatieve talent in waarover het beschikt in de kantoren aan de Vaartdijk in Wijgmaal. Ronny Schildermans (creative direction), Laura Baert (account direction), Nora Leonard (copywriting) en Jasper Dufraing en Jill Daeghsels (graphic design) zetten hun beste beentje voor.

“Het woord magazine dekt eigenlijk niet helemaal de lading”, stelt Laura Baert. “Het werd een dik boek, dat maar één keer per jaar verschijnt. Wij zorgden vooral voor de design en de lay-out. Voor de fotografie deden we extern een beroep op Michael Dehaspe.”

“We stonden ook mee in voor de inhoud. De teksten werden deels aangeleverd. Wij hebben die herschreven en voorzien van illustraties en smakelijk beeldmateriaal. In het magazine passeren 58 jonge keukenchefs. Naast de Nederlandstalige editie maakten we ook drie buitenlandse versies. In het Frans, het Engels en het Duits. Het zijn afgeleide producten, iets dunner dan de Vlaamse moeder.”

Toerisme Vlaanderen beschikt niet over de tijd of de mensen om het magazine zelf te maken. Via een aanbesteding gaat de organisatie op zoek naar het uitverkoren bureau. “Wij hadden blijkbaar grafisch het sterkste voorstel. We zijn er enkele maanden zoet mee geweest.”