AB InBev zag de bierverkoop in 2016 verder dalen. Het totale verkochte volume daalde het voorbije jaar met twee procent, tot 500 miljoen hectoliter. De verkoop van bieren zakte met 1,4 procent.
De financiële resultaten van de Leuvense brouwer bleven in 2016 onder de verwachtingen. Vooral Brazilië, een belangrijke markt voor AB InBev, speelde het bedrijf parten: de verkoop daalde er met 5,4 procent. Als reden wordt naar de economische malaise verwezen. De hele Braziliaanse biermarkt krimpt en AB InBev verliest marktaandeel.
“Maar we hebben ook goede prestaties geleverd in veel van onze markten wereldwijd”, zei ceo Carlos Brito bij de presentatie van de jaarcijfers. Zo nam de omzet fors toe in Mexico. In West-Europa profiteerde AB InBev van meer marktaandeel en liet het een lichte stijging van de verkoop optekenen. De West-Europese markt is na de overname van SABMiller in verhouding tot andere markten wel kleiner geworden voor het bedrijf.
Voor ons land zijn er geen aparte cijfers. Brito stelde dat België een belangrijke markt is, ook gezien de locatie van het hoofdkwartier in Leuven en de lange geschiedenis. “België is een heel belangrijk land voor ons en is zeer winstgevend. We blijven er investeren in de productie.”
Ondanks de dalende volumes stegen de opbrengsten met 2,4 procent tot 45,5 miljard dollar. De omzet van de drie global brands Stella Artois, Budweiser en Corona steeg met 6,5 procent.
Voor 2017 verwacht AB InBev een versnelling van de groei van de omzet. Over nieuwe overnames blijft de brouwer op de vlakte. Het bedrijf blijft kijken naar kansen op de markt maar hanteert daarbij een strikte financiële discipline.