AB InBev krikte de volumes over heel 2022 met 2,3 procent op tot 595,13 miljoen hectoliter bier en andere dranken. Het volume eigen bieren steeg daarbij 1,8 procent en de niet-bieren 5,2 procent. In het slotkwartaal was er wel een volumedaling van 0,6 procent. Het gaat om de eerste volumedaling sinds de begindagen van de pandemie.
De omzet van de brouwer van onder meer Stella Artois, Budweiser en Corona – de drie wereldwijde vlaggenschepen – ging een pak sneller vooruit: +11,2 procent voor heel 2022 tot 57,79 miljard dollar.
De opbrengsten per hectoliter stegen met 8,6 procent, een evolutie die versnelde in de tweede jaarhelft (+11,2 procent in het vierde kwartaal) door “opbrengstenbeheer en “premiumisering”. Met dat laatste doelt het bedrijf op de strategie waarbij het bijvoorbeeld inzet op ‘premiumbieren’, meer beleving en keuze. De opbrengsten stegen vooral in Mexico, Colombia, en Zuid-Afrika terwijl er in de VS maar 2,3 procent omzetgroei was en in China 4,2 procent daling door de covidmaatregelen in het land. In Europa was er een “tweecijferige groei” van de omzet in 2022.
Retail opnieuw op peil
Voor de Belgische markt was er sprake van een aanhoudend herstel van de horeca, klinkt het in een tweede persbericht. Tijdens de zomer was er bijvoorbeeld sprake van resultaten in de horeca en evenementensector (festivals) op het niveau van voor covid. Bij de winkelverkoop was er een stijgend marktaandeel, waardoor de retail opnieuw op precoronapeil zit.
Ook op winstvlak was er vooruitgang. De onderliggende winst steeg van 5,77 miljard dollar in 2021 naar 6,09 miljard dollar. De onderliggende winst per aandeel steeg van 2,88 dollar naar 3,03 dollar.
Voorts bouwde AB InBev de schulden verder af, een belangrijk gegeven voor de beleggers sinds de miljardenovername van SABMiller in 2016 waarbij AB InBev een pak schulden moest aangaan. De verhouding tussen de nettoschuld en de genormaliseerde ebitda-winst (winst voor intresten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) kwam uit op 3,51 tegenover 3,96 eind 2021. De schulden – 69,7 miljard dollar – zijn dus 3,5 maal groter in omvang dan dit winstcijfer.
5 miljard dollar aan investeringen
Voor 2023 verwacht de brouwer 4 tot 8 procent groei van de aangepaste ebitda. De analisten van Bloomberg hadden in doorsnee +7,55 procent voorspeld. De opbrengsen zouden sneller stijgen dan de ebitda via prijsverhogingen ofte “een gezond evenwicht tussen volume en prijs”. Het bedrijf verwacht dit jaar 4,5 tot 5 miljard dollar te investeren.
Het aandeel opende met fors verlies op de Brusselse beurs. Na een vijftal minuten staat een verlies van meer dan 3,5 procent op het koersenbord. Persbureau Bloomberg bemerkte alvast dat de groeivooruitzichten ruimte laten voor ontgoocheling bij de beleggers.