De controverse rond Bud Light, een van AB InBevs belangrijkste merken, gaat maar niet liggen. Naast het marktleiderschap op de Amerikaanse biermarkt staan ook miljarden aan beurswaarde op het spel.
De crisis begon in april, met een promoactie die faliekant is uitgedraaid voor de brouwerij. Een gepersonaliseerd blikje Bud Light was te zien in een Instagram-filmpje van influencer en transpersoon Dylan Mulvaney (foto boven). Daarmee wilde het merk haar feliciteren met het bereiken van de persoonlijke mijlpaal die aanleiding was voor het filmpje: de eerste verjaardag van haar vrouw-zijn.
Het gevolg van de marketingstunt: een boycot. Conservatieve mediasterren verwerpen dat een oer-Amerikaans merk als Bud Light zich associeert met de progressieve lgbti-gemeenschap. Daarom drinken ze geen Bud Light meer. De oproep krijgt steeds meer gevolg.
Nieuwe cijfers van marktonderzoeksbureau Nielsen toonden deze week aan dat de storm nog niet gaat liggen. Integendeel. De verkochte volumes van Bud Light zakten verder weg. In de derde week van mei ging er 27,2% minder over de toonbank dan een jaar eerder. Merken van concurrent Molson Coors, zoals Coors en Miller Lite, zagen hun marktaandeel stijgen. Er wordt gevreesd dat Bud Light zijn status van meest gedronken Amerikaanse bier kan kwijtspelen.
Het aandeel van de megabrouwer kreeg na de cijfers een nieuwe tik. Sinds het losbarsten van de crisis is de beurskoers met 18% gezakt. Dat betekent dat AB InBev nu 22 miljard euro minder waard is dan twee maanden geleden.
Ook de nabije toekomstperspectieven ogen somber. Analisten schatten dat een groep Amerikaanse consumenten Bud Light blijvend links zal laten liggen.