De SolidMonitor sluit aan bij Digimeter die Imec jaarlijks laat uitvoeren. De Digimeter peilt naar de digitale gewoontes van de Vlaming. Uit die onderzoeken bleek al dat een merendeel van de Vlamingen zich stoort aan het gebrek aan transparantie bij bedrijven die data over hen verzamelen.
Het nieuwe onderzoek via de SolidMonitor bevestigt die trend, en bevraagt de respondenten ook dieper over privacy, persoonlijke data en datakluizen. Uit de SolidMonitor blijkt dat 77% van de Vlamingen ervan overtuigd is dat internetbedrijven niet het beste voorhebben met de gegevens die ze verzamelen, en dat ze vooral bezig zijn met hun eigen gewin.
“Data heeft een imagoprobleem en de recente datalekken kan je daar moeilijk los van zien”, vertelt professor Ralf De Wolf (UGent/imec). “Tegelijk willen mensen wel de vruchten plukken van alles wat mogelijk wordt door data te delen. Denk maar aan administratieve verlichting bij een verhuis, online solliciteren of energiecontracten vergelijken.”
Datakluis
Het onderzoek geeft aan dat een persoonlijke datakluis een gevoel van controle zou geven aan twee op de drie Vlamingen. In zo’n datakluis kunnen mensen hun persoonlijke gegevens opslaan, en beslissen met wie ze die, al dan niet tijdelijk, willen delen. Het is een soort virtuele ‘kast’ waarvan enkel de individuele burger via een app de sleutel van heeft: zo heeft hij of zij de volledige controle over zijn of haar persoonlijke data.
Dit voorjaar lanceert de Vlaamse regering het Datanutsbedrijf, “een neutrale verkeerswisselaar” die ervoor moet zorgen dat data vlot kan stromen tussen overheid, bedrijven en de beveiligde datakluizen van burgers.