bartholomeus

41 jaar had hij een winkel, nu verkoopt Bartholomeus zijn kaas alleen nog online

TIENEN - Meester-Kaasheer Bartholomeus Van den Daele sluit zondag na 41 jaren dienst zijn geliefde kaaswinkel in de Leuvensestraat. Personeelsproblemen, stijgende energie- en andere kosten en kleine gezondheiddipjes baren hem zorgen. “Toch zeg ik geen vaarwel, want ik zet de zaak online verder.”

Bartholomeus, in het Tiense ook wel gekend als Bart Kaas, startte in 1981 een eigen kaaszaak na de overname van Roland’s Kaasboetiek, bovenaan de Leuvensestraat waar nu de bloemenzaak gevestigd is. “Negen jaren lang heb ik me daar voor de volle 100 procent gegeven om een succesvolle doorstart te maken en dat is me gelukkig aardig gelukt. Op dat moment kwam het pand te koop dat vroeger kunstgalerij Hermans was, lager in dezelfde Leuvensestraat. Hier kon ik naast mijn zaak ook mijn woonst onderbrengen. Op twee dagen tijd was de aankoop geklonken. En daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad.”

Jarenlang zette Bartholomeus zich als actieve handelaar in voor een bruisende handelskern. Denk maar aan het St.-Denijscomité, de Handelaarsbond en Unizo, dit samen met andere zeer gemotiveerde collega’s. Maar na 41 jaar succesvol, intensief en prettig ondernemerschap heeft hij nu, tegen wil en dank, beslist om de fysieke winkel te sluiten. “De problemen zijn al enkele jaren geleden begonnen. Plots ging het personeelsbestand van zeven naar drie en moest ik te veel zelf gaan doen. Intussen heeft onze trouwste medewerkster dichter bij huis werk gevonden en zal zij zaterdag haar laatste shift draaien in de zaak. Dat betekent dat we nog slechts met z’n tweeën zijn en dat is niet langer doenbaar.”

Energiekosten

Maar er is meer aan de hand. “Door al die personeelsproblemen ben ik enorm onderhevig geworden aan stress, wat zich vertaal in allerhande gezondheidskwaaltjes. Zo kan het niet verder, besef ik. De energiekosten maar ook de vele andere bijkomende kosten baren me zorgen. Een meerkost van 35.000 euro aan energie, wie kan dat nog betalen? Door de overstap naar een digitale winkel te maken, kan ik de zeventien meter lange koeltoog, de drie koelingen, airco, verlichting, elektrische oven alsook de industriële vaatwasser uitschakelen. Dat zal een groot stuk energiekost wegnemen.”

De website www.meester-kaasheer.be zal nu omgebouwd worden naar een volledig digitale winkel, waar je alle nodige info kan vinden en die de klanten de mogelijkheid biedt om het nog aangeboden assortiment online te bestellen. “We gaan niet langer sneetjes kaas of charcuterie online verkopen, enkel kaas- en vleeswarenschotels, kaasfondue, raclette, vergaderbroodjes en verse soep voor bedrijven en zo verder en dat alleen op bestelling. Zo kan ik op mezelf en op mijn eigen ritme toch nog verder werken.”

Traantjes

Bartholomeus wil nog graag alle klanten hartelijk danken voor al die voorbije jaren. “Sommigen hebben het heel moeilijk wanneer ik hen het nieuws breng. Soms vloeien er zelfs traantjes. Ook ik heb een gemengd gevoel bij de sluiting van de winkel. Ik ga deze zeker missen, maar ik moet nu eerst aan mijn fysieke en mentale gezondheid denken.”