40 bouwbedrijven gaan aan de slag met speciale 360 graden-camera 40 bouwbedrijven gaan aan de slag met speciale 360 graden-camera. Foto: rr

40 Vlaamse bouw-kmo’s gaan drie maanden lang aan de slag met 360°-camera

Veertig Vlaamse KMO-bouwbedrijven gaan de komende drie maanden aan de slag met de Toolkit 360° Camera, een innovatieve en kant-en-klare oplossing om werven efficiënter op te volgen. Tijdens het lanceringsevenement ontvingen de eerste aannemers hun Toolkit, die hen laat kennismaken met digitale werfopvolging. Het project, dat tot stand kwam met de steun van Bouwunie, Embuild, VLAIO en EFRO, moet de adoptie van digitale technologieën verhogen.

De Vlaamse bouwbedrijven kunnen die gebruiken om hun efficiëntie te verhogen, hun kosten te verlagen en hun dienstverlening te verbeteren. Op die manier moet de productiviteit omhoog en de faalkosten omlaag.

Een 360-gradencamera registreert in enkele seconden een volledige ruimte, en laat zo virtueel werfbezoek, werfopvolging en geautomatiseerde maatvoering toe.

 

Toolkit 360 graden camera

Bovendien kan het integreren met andere software. De Toolkit bevat alles om meteen aan de slag te gaan: een 360°-camera, statief, selfiestick, extra batterij, opladers en een handleiding.

Een echte plug & play oplossing, volledig afgestemd op de werkomgeving van aannemers. Het resultaat? Enkele dagen na de oproep was het testquotum al bereikt. “We zien dat aannemers en installateurs zeker wél openstaan voor digitalisering, maar afhaken zodra dat te veel opzoekwerk vergt”, zegt Sofie Oosterlinck, Chief Strategy Officer bij Buildwise. “Met de Toolkit 360° Camera maken we de stap naar digitale werfopvolging zo eenvoudig mogelijk. Dit proefproject geeft onze bouwbedrijven de kans om zelf te ervaren hoeveel tijd ze kunnen besparen en welke miscommunicatie ze kunnen vermijden door hun werf digitaal vast te leggen.”

Ondersteuning vanuit Vlaanderen en Europa

De Vlaamse overheid en de Europese Commissie zetten sterk in op innovatie, o.m. in de bouw. Vlaams Minister-President Matthias Diependaele onderstreept het belang van dit initiatief. “De bouwsector is één van de fundamenten waarop onze economie steunt”, zegt Vlaams minister-president Matthias Diependaele. “De Vlaamse KMO-bouwbedrijven zijn enorm wendbaar en flexibel. Ze passen zich razendsnel aan elke nieuwe uitdaging aan.”

“Vanuit Vlaanderen geven we onze KMO’s de juiste tools om efficiënter en toekomstgericht te werken. Digitale technologieën zoals de Toolkit 360° Camera maken het verschil door werven slimmer op te volgen en faalkosten te verlagen. Dit is geen experiment, maar een eerste stap naar een innovatiever bouwlandschap.”

Naast de testfase wordt er gewerkt aan samenwerkingen met resellers, zodat zij in de toekomst soortgelijke producten en diensten kunnen aanbieden op maat van Vlaamse bouwbedrijven. Op die manier helpt dit project niet alleen aannemers, maar opent het ook nieuwe marktkansen voor technologieaanbieders.

40 bouw-kmo's gaan hoogtechnologische camera's uittesten