1 april: lachen op het werk

lachenRuim tachtig procent van de werknemers vindt humor op de werkvloer belangrijk. Ze zeggen vooral dat lachen stressverlagend is, dat ze er beter door gaan werken en dat het een motiverende bedrijfscultuur bevordert. Dit blijkt uit een onderzoek ‘Red Report’ van Tempo-Team dat jaarlijks wordt uitgevoerd door een onafhankelijk onderzoeksbureau bij duizend werknemers en vijfhonderd werkgevers.

De helft van de werknemers vindt dat er flink wat afgelachen wordt in zijn bedrijf. Vooral in kleinere organisaties wordt er vaak gelachen en vooral oudere werknemers kunnen een goede grap wel appreciëren. De helft van de ondervraagden vindt zichzelf niet grappig. Gelukkig wordt dat niet beaamd door hun collega’s: slechts vijftien procent vindt zijn of haar collega een zuurpruim.

Voor de andere helft van de werknemers mag het er best wat grappiger aan toe gaan tijdens de werkuren. Maar er zit een rem op: een op drie werknemers vreest dat hun manager lachen als tijdverlies ervaart. En die vrees blijkt vaak niet onterecht: een op vier werkgevers vindt inderdaad dat collega’s die samen grapjes maken hun tijd verdoen. Al zijn werknemers het daar niet mee eens, een kwart onder hen denkt dat wie vaker lacht, harder werkt. Collega’s met gevoel voor humor blijken daarenboven de favoriete collega’s om mee samen te werken (71%).

“Van humor is geweten dat het bijdraagt tot gelukkigere werknemers die minder ziek zijn”, zegt Professor arbeidspsychologie Hans De Witte van de KULeuven. “Toch blijven veel werkgevers erg sceptisch tegenover humor op het werk. Ze zijn bang dat dit hun werknemers zal afleiden en dat ze hierdoor slechter zullen presteren. Het omgekeerde is echter waar: een gezonde dosis humor helpt om stress tegen te gaan, creativiteit te boosten, relaties te versterken en communicatie te verbeteren.”

“Humor is voor Tempo-Team een serieuze zaak. Het zit in het DNA van het bedrijf”, zegt Siska Van Cauwenberge, regional director van Tempo-Team. “Onze medewerkers zal je niet gauw in een kleurloos maatpak zien opdagen, wel met een gezonde dosis humor en een vlotte babbel. We nemen ook heel wat initiatieven om het lachen bij onze werknemers en klanten te stimuleren: zo organiseren we binnenkort een comedy night en openen we een JOP-UP bar, waar men op een ludieke manier kennis maakt met verschillende vaardigheden en competenties uit de arbeidsmarkt.”