De autoconstructeur heeft tijdens een bijzondere ondernemingsraad dinsdagavond een intentie tot herstructurering meegedeeld. De vraag naar de Q8 e-tron daalt en daarom overweegt Audi het productie-einde in Vorst te vervroegen. “De aankondiging van het voornemen is nog geen beslissing. Toch beroert dit nieuws onze medewerkers en ook mezelf. Het is belangrijk om een transparante en constructieve dialoog te hebben in het proces dat nu volgt. We zullen rekening houden met alle zienswijzen”, zegt Volker Germann, CEO van Audi Brussels.
Catastrofale cijfers
Bij de vakbonden kwam het nieuws dinsdagavond hard aan. “De cijfers zijn catastrofaal”, vertelt Ronny Liedts, hoofdafgevaardigde van ACV-CSC Metea. “Dit jaar zullen er amper 20.000 tot 25.000 wagens geproduceerd worden op de site, terwijl dat er volgend jaar nog slechts 6.000 zullen zijn. In oktober zal er daarom overgegaan worden van twee ploegen naar één ploeg. Voor 1.410 van de 3.000 werknemers zou er dan geen plek meer zijn. Eind 2025 zou er dan gestopt worden met de productie van de Audi Q8 e-tron op deze site.”
Als er geen alternatieve pistes voor de fabriek worden gevonden, bestaat volgens de directie van Audi de kans dat Audi Brussels de deuren moet sluiten. “Er wordt gezegd dat er gekeken wordt naar alternatieven, maar die zijn er momenteel niet. Er is momenteel absoluut geen zicht op een toekomstperspectief en we gaan dus richting sluiting van het bedrijf”, vertelt Liedts.
Jaarlijks verlof
De komende twee weken, tot aan de jaarlijkse vakantieperiode bij Audi Brussels, is er geen productie omwille van de tijdelijke werkloosheid. “Momenteel zitten we met een lege fabriek. Maar ook na het verlof zal het moeilijk worden om terug op te starten, want dit nieuws komt enorm hard aan. We gaan nu de tijd nemen om dit te verwerken, want dit nieuws komt toch onverwacht”, besluit Liedts.
Bij Audi Brussels was er al langer onzekerheid over de toekomst. In februari bevestigde de directie van de autobouwer dat de Q8 e-tron, het enige model dat er gebouwd wordt, vanaf 2027 in Mexico zal worden gemaakt. En in maart raakte bekend dat 371 uitzendkrachten hun baan in de fabriek verloren omdat de productiesnelheid zou worden afgebouwd. De federale regering legde de directie daarop mogelijke steunmaatregelen voor.
Bij Audi Brussels werden vorig jaar 53.555 elektrische wagens gebouwd, 7 procent meer dan in 2022.