De jongste tijd besteden diverse media aandacht aan de “ontvoeringsindustrie” in Mexico. Niet alleen de Mexicaanse allerrijksten worden ontvoerd maar ook steeds vaker de ondernemers uit de middenklasse. Personeel van buitenlandse, waaronder Belgische, bedrijven, zou eveneens een mogelijk doelwit kunnen zijn.
Mexico is evenwel geen alleenstaand gegeven. Elk jaar worden wereldwijd meer dan 100.000 mensen ontvoerd. Dat aantal neemt nog steeds toe. Ook in landen als Irak en India vinden nogal wat ontvoeringen plaats.
Vrijwel overal zijn buitenlanders een geliefd doelwit. Ze leveren in de regel veel en snel losgeld op. Maar kidnappers worden ook creatief: naast de klassieke ontvoering – tegen losgeld – vinden ook de “virtuele” en de ‘expres’ ontvoering ingang. In het eerste geval gebeurt de ontvoering niet echt, maar sturen criminelen wel die boodschap aan bedrijven en familie om zo geld af te troggelen, en in het tweede geval houden ze iemand net lang genoeg vast tot die gegevens doorgeeft die de ontvoerders in staat stellen een bankrekening leeg te halen.
“De opmars van het aantal ontvoering is in ieder geval een reden genoeg voor een bedrijf om zijn expats te verzekeren”, zegt Bart Goossens (foto), chief commercial officer bij verzekeraar Aon, die in België kantoren heeft in Gent, Antwerpen, Brussel en Luik. “Aon adviseert dan ook al jaren aan bedrijven met activiteiten en personeel in het buitenland, om een polis “Kidnap & Ransom” af te sluiten. De verzekering van het betaalde losgeld is daarbij niet de enige of doorslaggevende overweging. Nog belangrijker is het bijstandsaspect waarbij, in geval van een incident, het bedrijf een beroep kan doen op specialisten om de crisis te beheren, de crisiscommunicatie te voeren en vooral om de onderhandelingen met de ontvoerders te voeren.”