Colruyt. Recupel. Unilin. Nike. GB Foods. Boplan. Depro. Ellio. Scania. Het is slechts een greep uit de bedrijven wiens CEO’s deze week in de campagne ‘Onderneem slim, zoek het niet te ver’ vertellen waarom ook zij bewust kiezen voor een lokale partner en daarom een beroep doen op een maatwerkbedrijf.
Lagere transportkosten, een beperktere ecologische afdruk, een grotere betrokkenheid bij de vervaardiging van het eigen product, gemakkelijke communicatie en het ondersteunen van de lokale werkgelegenheid van mensen met een beperking. Op basis van deze voordelen zeggen deze bedrijven: Onderneem slim, zoek het niet te ver!
Een partner dichtbij
In Gent werken de maatwerkers van maatwerkbedrijf Ryhove voor helen b, de start-up die Helen Blanchaert in 2013 uit de grond stampte. Zij produceren de 90.000 stuks die de collectie jaarlijks omvat en zorgen voor de meer dan 8.000 verzendingen via de webshop. Maar bovenal: ze zijn dichtbij. Helen: “Als Gentse vind ik het gewoon ook ‘wijs’ om met een ander Gents bedrijf samen te werken. De nabijheid is super handig (ik ga er met de fiets naartoe) en telkens ik er over de vloer kom zie ik mensen die het leuk vinden wat ze aan het doen zijn.”
Maatwerkbedrijven to the rescue tijdens corona
Ontex kon dit jaar extra hard rekenen op de hulp van het Gentse maatwerkbedrijf Mirto. Jef Monballyu, plant manager Ontex Belgium: “Tijdens de eerste lockdown boomde de verkoop van maandverbanden en babyluiers. Onze partner Mirto, waar we al jarenlang op vertrouwen, heeft ons toen uit de nood geholpen door een extra herverpakkingslijn te installeren, waardoor hun productiecapaciteit met een derde toenam. Ondertussen is deze extra capaciteit verdergezet. Ook post-corona zullen Ontex en Mirto verder samenwerken om de toenemende vraag te kunnen beantwoorden.”