MELLE/BUGGENHOUT – Eandis en Infrax, de twee bedrijven die elk in een deel van Vlaanderen instonden voor onder meer de distributie van gas en elektriciteit, heten vanaf vandaag overal Fluvius. Zo heeft Vlaanderen nu echt één nutsbedrijf dat de meeste publieke nutsleidingen groepeert. De klant kan voortaan voor meer diensten bij éénzelfde bedrijf terecht. Hoofdzetel van Fluvius is in Melle.
Eandis en Infrax waren op 1 juli vorig jaar al officieel gefuseerd tot één bedrijf. In het straatbeeld en voor klanten bleven de oude namen de voorbije maanden echter nog in gebruik tot het nieuwe bedrijf klaar was om alle klanten eenzelfde service te kunnen aanbieden. Vandaag is die fase achter de rug en komt Fluvius met een nieuwe website, een eengemaakte klantenservice en het nieuwe handgeschreven logo op de bestelwagens en uniformen. De oude merknamen Eandis en Infrax zijn nu echt verleden tijd.
“De voorbije maanden hebben we achter de schermen hard gewerkt aan een eengemaakte front office voor onze 6 miljoen klanten. Vanaf vandaag bieden we iedereen dezelfde service. Zo winnen we als bedrijf verder aan efficiëntie, waardoor we in de toekomst nog beter aan de verwachtingen van onze klanten zullen kunnen voldoen”, aldus CEO Frank Vanbrabant.
Wat verandert concreet voor de klant?
De klanten van het vroegere Eandis of Infrax hoeven zelf niets te ondernemen. Wie vanaf vandaag Eandis of Infrax contacteert, komt automatisch bij Fluvius terecht. In regio’s waar Infrax vroeger één of meerdere nutsvoorzieningen beheerde, wijzigen wel de contactnummers voor dringende oproepen. Alle klanten in heel Vlaanderen krijgen deze week een nieuwe sticker in de bus om in de buurt van de meterkast te kleven. Zo heeft iedereen de juiste contactgegevens altijd in de buurt.
Lagere tarieven
De tarieven voor eenmalige tussenkomsten zijn sinds 1 januari voor heel Vlaanderen eenvormig. Denk aan de prijs voor de installatie van een nieuwe elektriciteits- of gasmeter, of een tariefwissel van vb. dag- en nachttarief naar dagtarief. Daarbij kiest Fluvius steeds voor het goedkoopste tarief van de twee vroegere bedrijven.
Op langere termijn zal de klant de impact van het eengemaakte bedrijf ook in de distributienettarieven voelen. Als het volledige integratieproces voltooid is, zal Fluvius vanaf 2022 jaarlijks 110 miljoen euro werkingskosten kunnen besparen. Dit vertegenwoordigt een daling van het nettarief met circa 36 euro voor een gemiddeld gezin met aardgas en elektriciteit.
Aftrap tournée in Buggenhout
Fluvius heeft als nieuwe slogan ‘tot bij u’ en wil die belofte ook letterlijk waarmaken. Vandaag werd tijdens de wekelijkse markt in Buggenhout – de gemeente die zich het middelpunt van Vlaanderen mag noemen – de officiële aftrap gegeven van de ‘Fluvius-tot-bij-u-Tour’. Het komende jaar trekt Fluvius heel Vlaanderen door om zich tijdens grote en kleine evenementen aan de klanten voor te stellen. Via fluvius.be kan iedereen ontdekken waar en wanneer de tournee langskomt.