Schermafbeelding 2020-11-27 om 09.09.54

Yakult stuurt uitzonderlijk Belgische Yakult ladies op pad

GENT - Het Japanse voedingsmerk Yakult blikt dit jaar terug op 85 jaar wetenschappelijke expertise. In het Europese onderzoekscentrum van Yakult in Gent bestuderen wetenschappers ondermeer de invloed van probiotica op de Europese bevolkingsgroepen. Yakult wil wereldwijd een gezonde levenswijze promoten. De rol van de 80.000 Yakult ladies - “on tour” sinds 1963 - is hierbij cruciaal. Omdat er door de coronapandemie heel wat mensen behoefte hebben aan sociaal contact, stuurt Yakult uitzonderlijk ook enkele Belgische Yakult ladies op pad.

Het verhaal van Yakult vindt zijn oorsprong in Japan. Na jarenlang onderzoek slaagde de Japanse wetenschapper dr. Minoru Shirota erin om in 1930 een melkzuurbacterie te cultiveren die de darmen levend bereikt. Deze bacterie werd naar hem vernoemd: L. casei Shirota (LcS). Vijf jaar later bracht hij het eerste flesje gefermenteerde zuiveldrank met de naam Yakult op de markt. In 1993 komt Yakult naar Europa en wordt de productielocatie in Almere (Nederland) gebouwd, van waaruit Yakult geproduceerd wordt voor alle Europese landen. In 1995 doet Yakult ook zijn intrede op de Belgische markt.

In 2005 werd in Gent het Yakult Honsha European Research Center geopend. In dit Europees onderzoekscentrum bestuderen wetenschappers de invloed van probiotica op de Europese bevolkingsgroepen. Vandaag de dag is Yakult wereldwijd gekend en worden er dagelijks meer dan 40 miljoen flesjes Yakult gedronken.

Yakult ladies al sinds 1963 “on tour”

In het begin deelde dr. Shirota zelf de ontwikkelde Yakult flesjes uit aan zijn patiënten om hen persoonlijk advies te kunnen geven. Door de steeds groeiende vraag naar Yakult werd in 1963 het Yakult Ladies systeem opgericht. De Yakult ladies zijn vrouwen die de Yakult producten persoonlijk leveren aan de consument. Hun rol blijft echter niet beperkt tot het uitdelen van producten. In veel regio’s hebben ze een belangrijke sociale functie en worden ze gezien als lokale gezondheidswerkers. Vandaag werken zo’n 80.000 Yakult Ladies over de hele wereld, die Yakult-producten aan hun klanten leveren – vaak op het platteland of in minder ontwikkelde gebieden – dag in, dag uit, in alle weersomstandigheden, meestal met de fiets.

In België zijn er normaal geen Yakult ladies actief. Maar omdat door de huidige gezondheidscrisis heel wat mensen extra nood hebben aan een goede babbel, stuurt Yakult uitzonderlijk ook enkele Belgische Yakult ladies op pad. Wie graag even – volledig coronaproof – een praatje aan de deur wil maken met één van de Yakult ladies, kan dit eenvoudigweg laten weten via info@yakult.be

“We zien het  – helemaal in de filosofie van Yakult – als onze plicht om een weliswaar kleine, maar concrete bijdrage te leveren in deze gezondheidscrisis.”, aldus Bart De Geest, Managing Director Yakult België.

Werking van specifieke bacteriën vaak nog te weinig gekend in België

Naar aanleiding van 25 jaar Yakult in België, peilde onderzoeksureau iVox in opdracht van Yakult naar de kennis en het gebruik van gefermenteerde zuiveldranken in België.  Een vijfde van de Belgen drinkt regelmatig – 29% minstens wekelijks – gefermenteerde zuiveldranken met specifieke bacteriën. De meerderheid van de gebruikers van gefermermenteerde zuiveldranken (68%) geeft aan dat ze dit vooral doen omdat ze menen dat het goed is voor de darmflora.

Hoewel gefermenteerde zuiveldranken met specifieke bacteriën een vaste waarde zijn geworden in veel Belgische huishoudens, blijkt uit het onderzoek toch ook dat er nog heel wat onwetendheid is rond de werking van deze zuiveldranken en hun specifieke bacteriën.