Het recent afgesloten akkoord rond nachtarbeid in de Belgische e-commerce zal de retailers die veel online verkopen als muziek in de oren klinken. Want daardoor kunnen ze klanten sneller op hun wenken bedienen en beter de concurrentiestrijd aangaan met de buitenlandse e-commercespelers, die volgens recente cijfers momenteel zo’n 70% van de Belgische e-commercemarkt zouden inpalmen.
Wouter Torfs van de gelijknamige schoenwinkelketen die zijn hoofdzetel heeft in Sint-Niklaas had vlak voor hij in het nieuws kwam met de overname van Brantano in het programma “De Afspraak” op Canvas nog aan de noodrem getrokken omwille van de dominantie van spelers als Zalando en Bol.com en het grote gevaar dat zij inhouden voor Belgische retailers.
Peter Burin van Vente Exclusive liet op de website Fashion United te weten dat het akkoord een stap in de goede richting is, omdat het retailers die een hun omzet helemaal of deels uit e-commerce halen veel meer flexibiliteit biedt.
Volgens Wouter Torfs is het ook van belang dat retailers de consumenten “opvoeden” en hen duidelijk maken dat onlinebestellingen bij Belgische retailers goed zijn voor de economie en voor de werkgelegenheid in het algemeen. “We hebben beslist om de logistiek van onze e-commerce in België te houden, ook al is de loonkost hier tien procent duurder dan in het buitenland. Dat is voor ons ook een vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen, omdat we zo onze bijdrage leveren tot het behoud van jobs in eigen land.”
Ook voor handelsfederatie Comeos was dit akkoord belangrijk: “Voor ons is het duidelijk dat er iets moest gebeuren, omdat we anders steeds meer omzet naar buitenlandse online spelers zouden zien verdwijnen. En wanneer het geld naar de buurlanden stroomt, worden daar ook de jobs gecreëerd,” liet Peter Vandenberghe, de woordvoerder van Comeos optekenen.