Renault-WouterTorfs

Wouter Torfs geeft personeel een ‘foertdagske’

Al enkele jaren is Torfs overtuigend marktleider in de schoenenverkoop in Vlaanderen. Ook in 2018 steeg de omzet van het familiebedrijf verder, naar ruim 145 miljoen euro. Door de kleinere online marges halveerde de nettowinst wel naar 2,3 miljoen. En dat heeft het personeel van Torfs de voorbije maanden gevoeld. “Het was een moeilijk zomerseizoen en we hebben veel gevraagd van onze medewerkers”, legt CEO Wouter Torfs uit in Het Laatste Nieuws.

Daarom roept Torfs nu een ‘foertdagske’ in het leven. “In een samenleving met steeds meer verplichtingen, doet het deugd om een keertje foert te zeggen”, gaat hij verder. “Het komende jaar mag iedere medewerker dat één keer doen. Een dag uitkiezen waarop hij of zij niet komt werken, maar me-time neemt.”

Helaas is het niet zo dat je ’s ochtends in je bed mag beslissen: het gaat niet, ik blijf thuis. “De medewerkers moeten op voorhand aangeven wanneer ze hun foertdag nemen, zodat klanten niet voor een gesloten deur komen te staan.”

Niet zomaar een vrije dag

Toch noemt Torfs het niet zomaar een extra vrije dag. “Een verlofdag neem je vaak om je hele huis te kuisen, terwijl we als werkgever nu echt de nadruk gaan leggen op ontspanning. We willen dat onze werknemers op die dag tijd voor zichzelf nemen. In de ratrace die ons leven is, kan het deugd doen om af en toe foert te zeggen.”

“Ik wil geen pleidooi houden voor een verplicht foertdagske bij alle bedrijven, maar hoop dat ouders hun kind toch eens een foertdag gunnen, wanneer die echt niet naar school wil. Directeurs zullen er misschien niet mee kunnen lachen als ze dit lezen, maar het zou hen ook deugd doen, zo’n dagje ertussenuit.”