Steeds meer bedrijven en organisaties geloven in de toekomst van augmented reality. Het kan immers een middel zijn om voor echte verbinding te zorgen met de klanten, om hen te raken en om hen een beleving te schenken waar ze bij wijze van spreken van achterovervallen. En dat is spek naar de bek van World of Waw, een startup uit Sint-Niklaas, die is opgericht door Tina Stroobandt.
World of Waw maakt apps voor smartphones, tablets en smart glasses met augmented reality. Als je door het camerabeeld van je toestel naar de wereld kijkt, herkent de beeld-en objectherkenningstechnologie elementen uit de leefomgeving. Die triggeren je toestel om er in een fractie van een seconde digitale extra’s aan toe te voegen. Dat kan een tekstveld zijn, maar ook een soort webinterface, audio, video of zelfs rondwandelende en sprekende 3D figuren.
World of Waw staat ondertussen ook stevig internationaal op de kaart. Zo won het bedrijf vorig jaar een wedstrijd van de Efteling met een app die wachtrijen omtovert in een mixed reality belevenis. Vorige week kondigde World of Waw aan opnieuw twee internationale topnamen op de klantenlijst te hebben gezet: voetbalclub Ajax en elektronicagigant Samsung.
Voor Ajax ontwikkelde World of Waw een app die de jonge fans onder meer de kans biedt de clubmascotte Lucky te ontmoeten en verschillende spelletjes te spelen. “Augmented Reality is voor vatbalclubs een uitstekend middel om de banden met hun fancommunity strakker aan te halen”, zegt Tina Stroobandt nog.