Afbeelding1 Foto Belga

Wordt North Sea Port dé nieuwe Europese waterstofhub?

GENT - Het Belgisch-Nederlandse havenbedrijf North Sea Port, een fusie tussen de havens van Gent, Terneuzen en Vlissingen, heeft de ambitie om tegen 2050 volledig CO2-neutraal te zijn. Het havenbedrijf heeft daarom zopas een waterstofstrategie ontwikkeld. "North Sea Port zal uitgroeien van de grootste waterstofhub van de Benelux naar een waterstofhub op Europese schaal", verzekert CEO Daan Schalck.

Momenteel is North Sea Port al de grootste waterstofhub van de Benelux. Jaarlijks produceert en consumeert de industriecluster 580 kiloton waterstof. Het havenbedrijf denkt dat de komende jaren de vraag naar duurzame waterstof als grondstof en brandstof in sectoren als staal, chemie, aluminium, kunstmest, raffinage, voeding, bouwmaterialen en transport zal toenemen. De bestaande industrie kan op die manier aan de klimaatdoelstellingen voldoen.

Groene waterstof

De waterstof die momenteel in North Sea Port geproduceerd en geconsumeerd wordt, is grijze waterstof. Deze wordt geproduceerd uit aardgas en is dus niet CO2-neutraal. Tegen 2050 moet de CO2-uitstoot volledig gereduceerd zijn. Diverse installaties moeten daarom de productie van groene waterstof, zonder CO2-uitstoot, opkrikken: goed voor 500 megawatt tegen 2025. Daarna moet dan een snelle opschaling plaatsvinden naar een vermogen van 2 gigawatt in 2030.

Om deze groene waterstof te maken, is de aanlanding van windparken op zee van groot belang. Door verdere ontwikkeling van het hoogspanningsnetwerk in Borssele en Gent kunnen toekomstige waterstoffabrieken grotere hoeveelheden stroom afnemen. North Sea Port wil ook de nodige infrastructuur voor afvang, transport en opslag van CO2 via Carbon Capture and Storage verder uitbouwen.

“De investering in duurzame waterstof en bijhorende infrastructuur zal niet alleen de bestaande bedrijven verduurzamen, het zal ook nieuwe, innovatieve ondernemingen aantrekken”, zegt havenschepen Sofie Bracke. “De waterstofstrategie van North Sea Port past in de grotere ambitie richting een klimaatneutrale haven.”

Gestage groei

En dat het havenbedrijf ambitie toont, bewijst het ook in de cijfers. De goederenoverslag via zeevaart nam in het eerste kwartaal van 2022 met meer dan 6% toe. De gevolgen van corona worden daarmee gestaag weggewerkt. De EU-sancties tegen Rusland laten zich in de overslag nog niet optekenen en ook de handel met Oekraïne blijft op peil. Bovendien tekende de goederenoverslag via de binnenvaart het beste kwartaal ooit op.