De pop-up van Wondr, opgericht door Gentenaar Tibbe Verschaffel, bevindt zich gewoon in één van de gangen van het grote winkelcentrum, bij Albert Heijn. Verantwoordelijke Jennifer De Kort en haar hulp Jana Raicich beleefden er meteen een drukke dag. Heel wat mensen kwamen één van de duurzame zeepstukken of shampoos kopen.
Die zijn niet alleen goed voor huid en haar, maar ook voor het milieu. Ze verspreiden de meest verscheiden fruitige geurtjes en van flacons is geen sprake. Met de soapbars van Wondr kan je bijvoorbeeld ook gewoon je haar wassen. De hippe verpakking is van papier.
Het bedrijf profileert zich commercieel als de Vlaamse Rituals, maar voegt daar een sociale dimensie aan toe. “Met het WONDR of Gifting project willen we mensen in nood helpen, in het bijzonder wie moeite heeft om basisbehoeften zoals hygiëne producten te betalen. Dit zijn alledaagse benodigdheden die velen van ons als vanzelfsprekend beschouwen, maar voor sommigen zijn ze moeilijk te verkrijgen”, vertelt Tibbe Verschaffel.
Onder meer Estée Jacobs uit Merksem wilde de Wondr-producten meteen uittesten. “Niet alleen omdat ik ‘moeilijk’ haar heb”, vertelt de jonge vrouw. “Ik ben maatschappelijk werker van beroep en vind het een meerwaarde dat Wondr bij aankoop van sommige items een soapbar wegschenkt aan arme mensen die geen geld hebben voor hun eigen persoonlijke hygiëne. Ik weet uit ervaring dat die bestaan.”
Vorig jaar kon Wondr voor meer dan 64.000 euro producten doneren. “Dit jaar is ons doel om 100.000 euro te kunnen overmaken aan hulporganisaties”, aldus Jennifer De Kort. “Wij maken van Black Friday ook Care Friday. De volledige dagomzet van vrijdag zetten we om naar verzorgingsproducten die we schenken aan armoedeorganisaties.”