Bij crowdlending wordt er geld geleend aan een groeiende onderneming. Die belooft de lening met een jaarlijks rendement tussen 4% à 8% terug te betalen. Die interesten zorgen ervoor dat het aantal beleggers op een jaar met meer dan de helft (60%) gestegen is in Vlaanderen en dan vooral bij jonge mensen. Dat stelt het crowdlendingplatform WinWinner vast na analyse van hun data.
“De drempel voor crowdlending is zeer laag. Vanaf €500 kan je al beleggen. Dat levert je meer op dan het geld op je spaarboekje te laten staan. Zeker voor jonge mensen is het een interessante manier om meer uit hun geld te halen”, legt Matthias Browaeys, co-founder van WinWinner, uit.
“Bovendien kunnen ze investeren in iemand die ze kennen: de koffiebar waar ze wekelijks zitten, de kinesist die hen helpt te revalideren, de gezelschapspelletjeswinkel om de hoek… Dat maakt crowdlending veel persoonlijker en vertrouwelijker en dus populairder bij jongere mensen.”
1 op 4 is serie-investeerder
1 op de 4 investeerders belegt via crowdlending per jaar in een viertal groeibedrijven. Die serie-investeerders maken bijna de helft (47%) uit van het totaal aantal crowdlendingen bij WinWinner. Dat is een stijging met 14% ten opzichte van 2020. Gemiddeld beleggen de investeerders zo’n €3.200 per crowdlending, al varieert het gedrag sterk naargelang het type investeerder.
“Investeerders die in één bedrijf geld pompen, geven gemiddeld hoge bedragen van gemiddeld €4.171.Vaak is dat vanuit sympathie omdat de investeerder de ondernemer in kwestie kent. Serie-investeerders daarentegen spreiden kleinere bedragen, gemiddeld €2.463, over meerdere ondernemingen. En dat is op zich geen slechte redenering. Op die manier vergroten ze de kans op een hoger rendement”, zegt Stig Van Peer, COO van WinWinner.
35% Antwerpse ondernemers
Elke maand klopten er in 2021 zo’n 132 ondernemers aan bij WinWinner om een crowdlending-campagne op te starten. Het leeuwendeel van hen (35%) komt uit de provincie Antwerpen. Limburgse ondernemers vinden het minst gemakkelijk hun weg naar crowdlending (4%). Het hoogste bedrag dat dit jaar werd opgehaald via WinWinner was €403.000 voor Slow Cabins:
“We merken dat banken niet snel geneigd zijn om te investeren in projecten die buiten de gekende ‘checkboxes’ vallen. Crowdlending was daarom een meer interessante optie voor ons”, vertelt Xavier Leclair, CEO van Slow Cabins. “Het is een fijn gevoel dat je investeringen krijgt van mensen die echt in je bedrijf geloven, en daardoor ook onzichtbare ambassadeurs worden. Dankzij het opgehaalde kapitaal zijn we nu in staat om verdere stappen te ondernemen om ons netwerk van off grid eco design cabins in Belgie en nieuwe Europese regios in Europa verder uit te bouwen.”
De top 5 ondernemingen die dankzij WinWinner het afgelopen jaar geld ophaalden
Slow Cabins (Antwerpen) – €403.000
Een Antwerpse scale up die zelfvoorzienende eco design cabins verhuurt in het midden van eigen natuur dichtbij drukke centrumsteden. Op die manier willen ze rust en traagheid bieden aan gestresseerde stedelingen in deze hectische maatschappij.
Izy Coffee (Izegem) – €338.000
Belgische koffiebarketen die gespecialiseerd is in op espresso gebaseerde en kwaliteitsvolle koffie-drinks. Sinds augustus trekt de onderneming ook rond met een eigen truck. De koffiebar werd gestart in Izegem, maar kon o.a. dankzij crowdlening ook shops openen in Tielt, Torhout en Roeselare. Binnenkort komen daar ook Kortijk, Gent en Brugge bij.
Skyebase (Moerbeke-Waas) – €320.000
SkyeBase zet o.a. drones in en creëert software om inspecties uit te voeren binnen verschillende soorten industrieën. Op die manier willen ze de kosten voor dergelijke verplichte inspecties verlagen, terwijl ze de efficiëntie en veiligheid willen verhogen.
Bosaq (Zwijnaarde) – €295.000
Onderneming die ecologische toestellen ontwikkelt die elk type water wil omzetten tot drinkwater. Op die manier willen ze overheden ondersteunen bij het bereiken van 100% drinkwatervoorziening.
Het Spelhuis (Zonhoven) – €281.000
Onderneming die gezelschapspelletjes verkoopt en mensen spelletjes wil leren ontdekken. Dat doen ze zowel online als offline. In hun fysieke winkel kunnen klanten gezelschapspelletjes leren spelen. Vier jaar geleden gestart vanuit hun garage, ondertussen bieden ze het grootste spelletjesaanbod aan in België en Nederland.