DEME kwam eerder dit jaar al in het nieuws met hoeraberichten. In april haalde het bedrijf een pakket van contracten binnen voor een recordbedrag van minstens 300 miljoen euro, voor de aanleg van stroomkabels van twee windmolenparken in de Nederlandse Noordzee. Tegelijk steeg de beurskoers eind mei naar een recordhoogte van 171 euro. Nu kondigt het bedrijf in een triomfantelijk persbericht aan dat de nettowinst in één jaar tijd gestegen is van 30 miljoen euro in de eerste helft van vorig jaar naar 141 miljoen euro in het eerste semester van dit jaar. De omzet is voor diezelfde periodes met 30 procent gestegen naar tot 1,9 miljard euro.
“We doen strategische investeringen in de meest geavanceerde vloot van de wereld, en zijn klaar om duurzame resultaten te blijven leveren”
Luc Vandenbulcke
“Ik ben heel tevreden”, zegt Luc Vandenbulcke, CEO van DEME. “We doen strategische investeringen in de meest geavanceerde vloot van de wereld, en zijn klaar om duurzame en winstgevende resultaten te blijven leveren. Onze omzet zal dit jaar een recordniveau bereiken.” DEME heeft zijn succes onder meer te danken aan de bouw van grote windmolenparken op zee. Grote landen zoals Frankrijk en de Verenigde Staten hebben hun vasteland stilaan volgezet met windmolens en kijken daarom naar de zee. In de bouw van die windmolens op zee is DEME al jaren een van de weinige specialisten.
Kopen of niet?
Vandaag zit de koers van DEME met 159 euro nog steeds relatief dicht tegen de piekwaarde van eind mei aan. Specialisten zijn het er niet over eens of je nu aandelen van het bedrijf moet kopen of niet. De analisten van KBC Securities zeggen dat je dat best wel kunt doen, terwijl de redacteurs van het blad De Belegger en Beurssucces aangeven dat de aandelen toch wel duur zijn, en je misschien beter wacht op een daling van de koers.
3 nieuwe lucratieve projecten
Dit zijn drie nieuwe projecten bij DEME die aan de basis liggen van de winsten van vandaag, morgen én overmorgen:
1. Twee nieuwe schepen voor onderhoud en bouw van windmolenparken op zee
DEME heeft dit jaar het schip Karina in gebruik genomen. “We zetten dat schip nu in Schotland in, om onderzoek te doen naar oneffenheden in de zeebodem”, zegt Frederic Dryhoel, woordvoerder van DEME. “Zo weten we waar we rekening mee moeten houden bij het installeren van de palen van de windmolens.” Het schip Karina is 55 meter lang en kan volledig op biobrandstof varen, waardoor het een beperkte impact heeft op het milieu. DEME heeft dit jaar ook een ander schip, de Yellowstone, in gebruik genomen. Dat schip wordt in de Verenigde Staten ingezet om stenen te storten, zodat stalen palen van windmolenparken in Virginia worden beschermd tegen erosie.
2. Bescherming van Ivoorkust tegen overstromingen door klimaatopwarming
DEME bouwt niet alleen windmolenparken op zee. Het beschermt landen ook tegen de gevolgen van de klimaatopwarming. Dit voorjaar is het bedrijf bijvoorbeeld gestart met kustbeschermingswerken in de regio Grand-Lahou in Ivoorkust. In het vissersdorp Lahou-Kpanda is de situatie zo schrijnend dat het plaatselijke kerkhof in zee dreigt te verdwijnen. Het magazine MO berichtte twee jaar geleden dat inwoners de gemummificeerde lichamen op dat kerkhof zelfs weer opgraven om ze ergens anders naartoe te brengen, zodat de oprukkende zee (als gevolg van de klimaatopwarming) de lichamen niet kan opslokken. DEME stabiliseert er nu de zandbarrière tussen de Tagba-lagune en de oceaan, zodat de omliggende dorpen kunnen blijven bestaan.
3. Bouw van groenewaterstoffabrieken in Egypte en Oman
DEME heeft dit jaar ook een contract ondertekend om mee te bouwen aan een fabriek voor groene waterstof in de haven van Gargoub in Egypte. Dat is een energiebron die bijvoorbeeld het productieproces van bedrijven fors groener moet maken. De fabriek in Egypte zou tegen 2030 opengaan en 320.000 ton groene ammoniak per jaar produceren. Ammoniak is een drager van groene waterstof. Ook in Oman bouwt DEME, onder meer samen met de Britse oliereus BP, tegen 2030 een groenewaterstoffabriek. “In die landen is veel wind en zon, dus ze zijn ideaal voor de productie van groene waterstof”, zegt Frederic Dryhoel. “In de komende jaren willen we ook in andere landen fabrieken voor groene waterstof opstarten. Die waterstof kan dan met schepen worden vervoerd naar Europa.”