DRONGEN – Willemen Infra is geselecteerd om deel te nemen aan het Vlaamse mobiliteitsproject 365SNEL. Het project onderzoekt het potentieel van de speed pedelec voor woon-werkverkeer. Een honderdtal testrijders verspreid over Vlaanderen krijgen de kans om de snelle fiets drie weken lang gratis uit te proberen. Onder hen ook tien collega’s van Willemen Infra.
Project 365SNEL wil het gebruik van speed pedelecs voor woon-werkverkeer in Vlaanderen onder de aandacht brengen en vooral aanmoedigen. Daarom stelt het een vloot speed pedelecs ter beschikking van testgebruikers die momenteel pendelen met de wagen. Per provincie werden twee à drie bedrijven geselecteerd die de kans krijgen om tien medewerkers te laten deelnemen. Voor de provincie Oost-Vlaanderen werd de hoofdzetel van Willemen Infra in Drongen aangeduid.
Medewerkers aanmoedigen
Dirk Herman, Senior HR Business Partner bij Willemen Infra: “10 collega’s zullen tussen 26 april en 17 mei elke dag met een speed pedelec van en naar het werk rijden en hun ervaringen met de snelle fiets delen met de onderzoekers. Sinds geruime tijd moedigen wij als werkgever het gebruik van alternatieve vervoersmiddelen aan. Met stijgend succes overigens, want we zien dat steeds meer collega’s ervoor kiezen om op een duurzame manier te pendelen. Om deze trend te ondersteunen en aan te moedigen, voorzien we als bedrijf in elektrische en CNG-bedrijfswagens, elektrische laadpalen, een fietsuitrusting en (fiets)vergoedingen. Daarnaast nemen we ieder jaar deel aan de Car Free Day en hebben we recent onze fietsenstalling vernieuwd en uitgebreid.”
Wat is een speed pedelec?
Een speed pedelec is een fiets met een elektrische hulpmotor die ondersteunt tot 45 km/u. Bij een conventionele, elektrische fiets helpt de motor slechts tot 25 km/u. Ze bieden een belangrijk potentieel om de mobiliteit in Vlaanderen te verduurzamen. “We zijn erg blij dat we geselecteerd werden om deel te nemen aan dit proefproject. Hopelijk kan de speed pedelec collega’s die iets verder wonen overtuigen om hun wagen thuis te laten staan en op een duurzame manier het woon-werktraject af te leggen”, zegt Jeroen Huvenne, HR Officer bij Willemen Infra.
Hindernissen en vooroordelen
Toch staan er nog een aantal hindernissen en vooroordelen in de weg van deze duurzame mobiliteitsoplossing. Met 365SNEL willen AVERE Belgium, Technologiecampus Gent van de KU Leuven, O2O en de onderzoeksgroep MOBI van de VUB, in opdracht van de Vlaamse overheid deze hindernissen en vooroordelen onderzoeken om gepaste oplossingen te kunnen formuleren.