De recente berichten over de moeilijkheden die retailers uit diverse sectoren vandaag de dag ondervinden en over de grote winkelleegstand ten spijt, zijn er ook retailers die creatief de hand aan de ploeg slaan.
Horloge- en juwelenverkoper Kris Baele uit Wetteren heeft het sinds enkele jaren over een andere boeg gegooid en maakte van de eigen creatie van juwelen zijn hoofdactiviteit. Dat hij nu echt zijn passie kan uitleven, stemt hem gelukkig. “Ik ontwerp en maak eigenlijk al zo’n 25 jaar zelf juwelen”, zegt hij. “Aanvankelijk was het een leuke bezigheid naast de verkoop van onze gewone juwelencollecties en horloges, maar gaandeweg groeide deze passie uit tot mijn voornaamste bezigheid. Nu zijn we zelfs gestopt met de
verkoop van horloges en verkopen we bijna uitsluitend eigen creaties.”
Baele geeft aan dat dit erg arbeidsintensief is, maar tegelijk ook veel voldoening schenkt. “Vandaag de dag vinden veel mensen authenticiteit en duurzaamheid opnieuw belangrijk en velen zoeken een uniek juweel voor een speciale gebeurtenis. Wij hebben een heel ruim publiek en onze klanten komen van overal maar het zijn steeds mensen die houden van tijdloze juwelen, geen pronkerige,
opzichtige glitter. Het zijn mensen die op zoek zijn naar iets uniek, geen
seriewerk”.
Soms maakt Kris Baele ook juwelen die volledig naar wens van de klant zijn en zo dus nog een diepere symbolische waarde krijgen. “Maatwerk
brengt je sowieso dichter bij de mensen”, zegt hij nog. “Voor een creatie op maat moet je immers overleggen met de klanten. Je moet ontdekken wat hun stijl is en op gepaste wijze advies geven over de technische mogelijkheden.”
In 2014 kreeg Kris Baele het HIB-label (Handmade in Belgium) van Unizo. “Ik zie daarin een bevestiging van mijn voortdurende inzet om een kwaliteitsvol product te maken en het is vooral ook een motivatie om te blijven innoveren.”