Werkt elke marketeer ter wereld straks met applicatie uit Sint-Martens-Latem?

0000000000000000000000pdsDe marketingorganisatie van de meeste bedrijven hangt aan elkaar met honderden Excel-, Word- en Powerpoint-documenten. Maar dat is volgens het  marketingadviesbureau Desmyttere, dat kantoren heeft in Sint-Martens-Latem en Herentals, achterhaald en weinig efficiënt.

“De marketingmanager van de toekomst werkt met software die marketingdata centraal beheert, waardoor het mogelijk is om sneller en efficiënter te werken”, zegt Peter Desmyttere (foto).  “Daarom hebben we een cloudapplicatie ontwikkeld die helemaal op maat van marketeers is geschreven en die we commercialiseren onder de merknaam Husky.

Het is volgens Peter Desmyttere verbazend hoeveel tijd marketingmanagers verspillen aan het beheer van marketingstrategieën, projecten, taken, communicatieplanningen, budgetten of resultaten van marketinginvesteringen. Hij en zijn team specialiseren zich sinds 2007 in het uitschrijven van marketingplannen voor bedrijven.

“We zien steeds dezelfde 3 problemen opduiken in marketingorganisaties: de marketingdata zit té verspreid, marketingmeetings zijn niet efficiënt en er is onvoldoende communicatie tussen de marketingmanager en het hoger management. Aan dat gebrek aan efficiëntie willen we met onze digitale marketingplanner Husky een einde maken. Vanuit onze praktijkervaring ontwikkelden we software die marketeers in staat stelt hun organisatie veel efficiënter te maken.”

In Husky worden marketingprojecten en bijbehorende taken, planningen en budgettering naadloos met elkaar verweven. Husky is dan ook een handig dagelijks werkinstrument voor de betrokken marketingmanager. Maar ook directie en commercieel management hebben baat bij het gebruik van Husky in de organisatie, omdat het een overzichtelijk dashboard van de marketingorganisatie én van de behaalde resultaten bevat. De rapporteringslijnen worden zo korter, en marketingmeetings productiever.

De applicatie bevat trouwens ook een strategische module waarin het businessmodel en de communicatiestrategie worden neergeschreven. Té weinig marketeers in bedrijven zijn hier volgens Desmyttere mee bezig. “Ze focussen zich 100% op operationele taken en projecten, en maken te weinig tijd vrij om strategisch mee te denken met het bedrijf. Doen ze dat wel, dan stijgt hun waarde in het bedrijf zienderogen. Nu worden teveel marketeers in een puur uitvoerende rol geduwd, en dat is jammer omdat marktgericht denken steeds belangrijk wordt voor bedrijven.’

Husky is het resultaat van 2 jaar intensief testen met verschillende marketeers. “We zijn niet over één nacht ijs gegaan”, zegt Desmyttere. “Het is onze absolute wens om een uitmuntend product af te leveren waar gebruikers zo lovend over zijn dat ze het spontaan binnen hun netwerk gaan doorvertellen. De kwaliteit van het product en de gebruikservaring staan bij ons voorop. Dat moet leiden tot organische groei. Eerst in Vlaanderen en Nederland, maar internationaal georiënteerde gebruikers vragen nu al naar een Engelstalige en een Franstalige versie om het marketingplan met collega’s in het buitenland te delen. Groei en schaalbaarheid zijn noodzakelijk in de toekomst, maar momenteel ondergeschikt aan de productervaring. We hadden reeds gesprekken met investeerders, maar houden voorlopig de boot af omdat ze ons teveel in een hoek van explosieve groei duwen. Maar het betekent niet dat we geen ambitie hebben, integendeel. In mijn dromen zie ik elke marketeer ter wereld met Husky werken.”