De Gentse startup Roundhouse zorgt voor een wereldprimeur. Het bedrijfje van Cedric Engels (foto), dat zich specialiseert in de nieuwe marketingdiscipline sonic branding, heeft namelijk voor Stad Gent een geluids-DNA ontwikkeld, dat je ook een geluidslogo zou kunnen noemen.
Vanaf nu is de Gentse sound ‘Sounds Like Gent’ te herkennen in de wachtmuziek bij Gentinfo, speelt de beiaard een versie en kan iedereen hem downloaden als ringtone voor zijn of haar gsm. Iedereen kan ook zelf met het logo aan de slag, want de partituur is als open data beschikbaar.
Gent is de thuishaven van talloze muzikanten – van Gabriel Rios tot Arsenal en van Isolde Lasoen tot Soulwax – en is door Unesco als ‘Creative City of Music’ benoemd. Maar hoe klinkt Gent? Roundhouse, onderzocht de persoonlijkheid van Gent door simpelweg te luisteren in de stad en die geluiden in het geluidlogo te vangen.
“De stadsgeluiden maken voor ons een wandeling door Gent: de tram, de voetstappen, de Stadshal”, zegt Cedric Engels. “Muzikaal-technisch kiezen we voor een verrassend, prikkelend ritme en een eenvoudige, herkenbare melodie gedragen door elektrische gitaar met daarbij ook een gitaarsolo. We horen een 12-snarige Oud, houten claves, pads, blazers en zelfs een vibraphone. Gent doet zijn koppige goesting. Zo hebben we de stad vertaald in een muziekwerk waarvan de basismelodie het DNA vormt waar iedereen mee aan de slag kan, naar zijn of haar goesting.”