Een pashokje, rekken, een vinyl vloer en zelfs een schuifraam in de laadbak: het enige wat Soraya’s mobiele boetiek onderscheidt van een gezellig winkeltje in het stadscentrum, zijn vier wielen en een stuur. Vanaf deze lente trekt de roze Nissan Cabstar erop uit. “Je hebt een ‘normaal’ rijbewijs B nodig voor de truck en alles valt eenvoudig vast te maken”, zegt ze. “We hebben al een eerste uitstap gedaan voor een fotoshoot en dat is vlot gegaan.”
Soraya treedt hiermee in het vaarwater van de ‘home party’s’, waarbij een boetiekhouder het aanbod tentoonstelt in een privéwoning. “Ik zocht een manier om het eenvoudiger aan te pakken, zonder iemands interieur overhoop te moeten halen”, zegt Soraya. “De winkel is 4 op 2,5 meter, met een plafond van 3 meter hoog. De gastvrouw kan hapjes en drankjes voorzien, en wordt beloond met een waardebon ter waarde van 15 procent op de totale verkoop.”
Oost- én West-Vlaanderen bedienen
Volgens de boetiekhouder is het belangrijk om in te spelen op nieuwe trends. “Mensen kopen steeds vaker online, het is moeilijker om hen uit huis te krijgen. Dus komt de winkel naar hen. Verder is het algemeen geweten dat je in de Tolpoortstraat in Deinze niet gemakkelijk kan parkeren. Als je vlug een bestelling komt ophalen, is het niet zo evident.”
Ook haar oude klanten in West-Vlaanderen wil Soraya blijven bedienen. “Vroeger had ik een fysieke winkel in mijn ouderlijk huis in Ingelmunster”, zegt ze. “Voor hen was mijn nieuwe winkel in Deinze nogal ver. Twee boetiekjes tegelijk openhouden was voor mij niet haalbaar, maar dankzij de Fashion Truck kan ik West- en Oost-Vlaanderen makkelijker bedienen. Ik ga staan op diverse evenementen, met als eerste stops het Daylight event op 27 mei in Aalter en de Patersmarkt op 28 mei in Izegem.”
Ook het aanbod in de truck wordt lichtjes anders. “Ik stel een aparte collectie samen voor de truck, maar het opzet blijft hetzelfde. Betaalbare damesmode uit Spanje, Frankrijk en Italië, nooit duurder dan 50 euro. Goedkoop en toch kwaliteit.”