afbeelding (7)

Weinig hoop dat klanten failliet Carpetright geld terugkrijgen: “Ze zijn de laatste schuldeisers in de rij”

“Wat nu?” Dat is de vraag die honderden klanten van het failliete Carpetright stellen. Het antwoord op die vraag is weinig hoopgevend. “Klanten krijgen zelden hun geld terug of hun bestelling geleverd”, zo valt er te horen bij consumentenvereniging Testaankoop.

Nadat een aantal weken geleden bekendraakte dat het Britse moederbedrijf van Carpetright zwaar in de problemen zit, volgt nu het faillissement van de zestien Belgische filialen van de keten in vloerbekleding. In de provincie Antwerpen en het Waasland gaat het om winkels in Merksem, Borsbeek, Wilrijk, Mechelen, Turnhout, Olen en Sint-Niklaas.

Lees ook: Carpetright België vraagt faillissement aan, 16 winkels houden de deuren gesloten

Dat is niet alleen slecht nieuws voor de 65 personeelsleden, maar ook voor de klanten. De kans dat zij hun al betaalde bestellingen alsnog geleverd krijgen of hun geld terugkrijgen, is vrijwel uitgesloten.

Bij de gedupeerden zitten mensen die voor enkele duizenden euro’s aan vloerbekleding besteld hebben, maar ook mensen die wachten op een gordijnroede. “Ik heb vorige maand vloerbekleding besteld met de belofte dat die 13 september geleverd en gelegd zou worden. Toen ik hoorde van het faillissement heb ik geprobeerd om contact op te nemen met het bedrijf, maar dat is niet gelukt”, zegt Pierre Tilleman uit Antwerpen.

De man maakt zich weinig illusies over het vervolg van het verhaal. “Als bekend is wie de curator wordt, zal ik een aanvraag tot terugbetaling doen. Baat het niet dan schaadt het niet. Maar veel hoop dat ik geholpen of vergoed zal worden, heb ik niet”, vervolgt de man zijn verhaal.

“Geen bevoorrechte schuldeisers”

Consumentenvereniging Testaankoop geeft de gedupeerden eveneens weinig hoop. “Bij dergelijke faillissementen worden klanten zelden tot nooit gecompenseerd. Eerst komen de bevoorrechte schuldeisers zoals banken en leveranciers aan bod. Daarna blijft er meestal niets meer over. Een bedrijf dat failliet gaat heeft immers schulden”, zegt woordvoerder Ortwin Huysmans.

“Eind augustus heb ik nog een gesprek gehad met de mensen van Carpetright over het leggen van laminaat. Nadat het bedrijf me eerder die maand had verzekerd dat de problemen in het moederbedrijf in de UK geen gevolgen zouden hebben voor ons land. Nu zijn ze failliet. Ik noem dat misbruik van vertrouwen”

Ann De Boeck

Alsnog een aanvraag tot schadevergoeding indienen bij de curator kan altijd. “Niet geschoten is altijd mis. Maar de klanten van Carpetright kunnen maar beter niet op een goede afloop rekenen. Bij de meeste faillissementen levert ook die aanvraag niets op”, aldus nog de woordvoerder van Testaankoop.

Dat beseft ook Ann De Boeck uit Turnhout. “Eind augustus heb ik nog een gesprek gehad met de mensen van Carpetright over het leggen van laminaat. Nadat het bedrijf me eerder die maand had verzekerd dat de problemen in het moederbedrijf in het Verenigd Koninkrijk geen gevolgen zouden hebben voor ons land. Nu zijn ze failliet. Ik noem dat misbruik van vertrouwen”, zegt ze.