SINT-NIKLAAS – Winkelketen WE is door het Waasland Shopping Center uitgeroepen tot allereerste winnaar van de W.Smile Games. Mysteryshoppers zijn in de loop van het jaar zes keer op ronde geweest in het shoppingcenter en hebben nauwlettend het allereerste klantencontacten geobserveerd. Punten konden worden verdiend door een goed oogcontact, een glimlach en de begroeting. De ‘Smile Watchers’ selecteerden zo de vier best scorende winkels, en zijn vervolgens overgegaan tot een grondig onderzoek van de vriendelijkheid tijdens het hele ‘koop-proces’. Uiteindelijk kwam fashionretailer WE als meest klantvriendelijke winkel uit de bus.
Ook per categorie werd een winnaar uitgeroepen. Voor Health & Beauty was dat kapsalon H&L, in de categorie Gifts & Leisure wint TUI, bij Food haalde Leonidas de trofee, en Tupperware stond op één in de categorie Household. In de groep Fashion haalde Trent Men in de eerste ronde evenveel punten als WE, en krijgt daarom ook een onderscheiding. En Citybloem werd gelauwerd als winkel die in de loop van het project de grootste vooruitgang heeft gemaakt.
Verbetering is mogelijk
Uit het onderzoek zijn een aantal ‘algemene’ conclusies te trekken. Zo maken 70% van de handelaars oogcontact, waarvan 56% dat combineren met een glimlach en 52% de klant ook mondeling begroeten. Algemeen kregen de retailers een 7/10 voor klantvriendelijkheid. Cijfers die ruimte geven voor verbetering.
Volgens M-Eye, het bureau dat de W.Smile Games heeft begeleid, worden klanten in Waasland Shopping minder vaak begroet dan het landelijk gemiddelde. Op vriendelijkheid scoort Waasland Shopping Center dan weer zeer goed. Toch hoopt Waasland Shopping Center dat voor zijn shops de W.Smile Games een aanleiding kunnen zijn om nog een tandje bij te steken.
W.Smile als onderscheidende factor
W.Smile is de campagne die in 2016 door het Waasland Shopping Center is opgezet. Het Shopping Center is ervan overtuigd dat een vriendelijk persoonlijk contact dé onderscheidende factor is ten opzichte van zijn concurrentie. Waasland Shopping is het enige shoppingcenter dat deze globale aanpak hanteert en zich hierin professioneel laat begeleiden.
Manager Toon De Meester: “In het retail-landschap dat vandaag onder zware druk staat door online-verkoop, blijft de klant op zoek gaan naar een authentieke ervaring. We kunnen die bieden door de combinatie van onze unieke locatie – bij ons vind je alles ‘in huis’ – met een aangenaam klantencontact. En dat kan dus nóg beter.”
Er komt bijgevolg een tweede editie van de W.Smile Games. De erkenning voor WE wakkert alle andere partners aan om het komende jaar net dat tikkeltje meer te doen.