Afbeelding10

Voortaan houden 400 QR-codes de Ghelamco Arena proper: “Mensen zijn de beste sensoren”

GENT, LEUVEN - Dankzij een nieuwe samenwerking tussen KAA Gent en het Leuvense softwarebedrijf FixForm ligt de Ghelamco Arena er voortaan piekfijn bij. Medewerkers en bezoekers kunnen via QR-codes en een app namelijk zelf kapotte toiletten of versleten zitjes doorgeven. KAA Gent is de eerste Belgische club die deze technologie toepast.

De Ghelamco Arena telt meer dan 20.000 zitjes, meer dan 1000 deuren, tientallen sanitaire blokken en passages waar duizenden bezoekers binnen- en buitengaan. Het onderhoud van al die ruimtes is al jarenlang een logistieke puzzel, zegt Dirk Piens, Directeur Infrastructuur en Wedstrijdorganisatie.

“Onze Ghelamco Arena wordt op wedstrijddagen het grootste café van Gent genoemd”, zegt Piens. “Het is van cruciaal belang dat het stadion er altijd netjes bijligt. De uitdaging was niet enkel om de onderhoudsproblemen op te lossen, maar vooral om ze op een efficiënte manier in kaart te brengen.”

Vlotte communicatie

KAA Gent heeft daarom de handen in elkaar geslagen met FixForm. Het softwarebedrijf uit Leuven heeft een platform gecreëerd om communicatie over klusjes te stroomlijnen. Op die manier kan het onderhoudsteam makkelijk ingrijpen waar nodig. Wanneer in de eerste helft van de wedstrijd bijvoorbeeld een toilet stuk gaat, kan beslist worden om dit snel te herstellen of om de fans om te leiden naar een ander toilet.

“Via ons systeem kan men foto’s en een beknopte beschrijving doorsturen wanneer ze bijvoorbeeld een zitje zien dat stuk is of er een probleem in het sanitair opduikt”, legt FixForm-oprichter Thomas Vanhumbeeck uit. “Iedereen praat over smart buildings, maar veel mensen beseffen niet dat ze de beste sensoren al in huis hebben: de mensen die er rondlopen. Door met foto’s te werken zien medewerkers veel sneller wat het probleem is.”

Het nieuwe systeem wordt de komende dagen uitgerold. In een latere fase breidt het project ook uit naar de trainingsruimte en de kleedkamers.