Volvo Cars bouwde de nieuwe V6-terminal (52.469 m2) nabij het Gentse Mercatordok in North Sea Port om tot een gloednieuwe en volwaardige treinterminal. De concessie werd voordien gebruikt als opslagplaats voor baantrailers van rederij DFDS, en wordt nu dé logistieke draaischijf voor efficiënt, duurzaam en multimodaal automobieltransport in de Gentse haven. Naast de noodzakelijke investering van Volvo Cars stonden rederij DFDS en spoorvrachtoperator Lineas mee aan de wieg van dit unieke project, met de overkoepelende steun van North Sea Port, die eigenaar is van de zone.
Duurzamer en kostenefficiënter
De nieuwe terminal, met de nabijheid van het water als grote troef, kadert in de strategie van Volvo Cars om niet alleen op het vlak van productie, maar ook op logistiek vlak sneller, duurzamer en kostenefficiënter te opereren. Door een deel van de wagens per trein uit te voeren in plaats van per boot of vrachtwagen, daalt de impact op het milieu en geraken de wagens ook sneller op hun eindbestemming. De doorlooptijd van fabriek naar eindbestemming kan zo tot 30% ingekort worden. Dat de verschillende transportmodi (vrachtwagen, schip en trein) nu ook op één locatie gecentraliseerd zijn, maakt dit tot een schoolvoorbeeld van efficiënt multimodaal automobieltransport.
Multimodaal Vlaanderen, het adviespunt voor multimodaal vervoer, heeft de unieke samenwerking tussen Volvo Cars, DFDS en Lineas maandagavond dan ook bekroond met een Baanbrekers Award wegens de pioniersrol die ze vervullen in hun aanpak van efficiënt en duurzaam transport.
5.000 vrachtwagens van de weg
Een concessiewissel tussen Volvo en DFDS trok het proces twee jaar geleden op gang. Volvo nam de terreinen achter de dwarskade van het Mercatordok over van DFDS, dat op zijn beurt de gronden op de achterkaai ten noorden van het dok van Volvo Cars in ruil kreeg. Voor de Deense reder een ideaal scenario dat hen in staat stelt om de in Zweden gebouwde Volvo’s die met de boot zijn aangevoerd sneller tot bij de te laden treinen te krijgen. Volvo haalt dankzij deze modal shift jaarlijks ongeveer 5.000 vrachtwagens van de weg, wat neerkomt op een equivalent van 150 vrachtwagens minder op onze wegen op weekbasis.
Onder meer de treinen met wagens bestemd voor de Chinese markt vertrekken vanaf de nieuwe terminal aan het Mercatordok richting Xi’an en Chengdu. Ook de treinen naar Italië (Sacconago) en Oostenrijk (Schwertberg) worden op de nieuwe treinterminal geladen.
Klimaatneutraal bedrijf
Martin Corner, Supply Chain Logistics bij Volvo Cars: “Een van de ambities van Volvo Cars is om tegen 2040 volledig klimaatneutraal te worden. Vanuit logistiek oogpunt organiseren we onze transportprocessen daarom zo optimaal en efficiënt mogelijk met ‘zero waste’ als uitgangspunt. We gaan voor een multimodale aanpak, waarbij de kosten, CO2-uitstoot en het aantal transportbewegingen zo beperkt mogelijk worden gehouden, en waarbij de integratie met de rest van het logistieke netwerk van Volvo Cars, inclusief onze fabrieken en havens, verzekerd blijft. Dankzij de samenwerking met DFDS en Lineas bereiken we hier een ideale multimodale flow.”
Momenteel voert Volvo Cars vanuit North Sea Port in Gent 6 à 7 keer per week wagens uit per trein. Wekelijks komen er ook 2 tot 3 inkomende treinen met wagens vanuit China aan. Verder vervoert een trein dagelijks productiematerialen tussen Gent en Zweden. De behandeling van de in- en uitgaande treinen vanuit North Sea Port naar de V6-terminal gebeurt volledig door Lineas.