Volvo TRucks instapdrempel

Volvo Trucks verlegt zijn grenzen

GENT – Grenzen durven verleggen en out-of-the box denken zijn de meest directe snelwegen naar innovatie. Volvo Trucks wil inzake nieuwigheden koploper zijn en blijven en komt dezer dagen met een gedurfd concept van lage instapdrempels voor lichtere vrachtwagens (het zogenaamde gamma FE). Vanuit de overtuiging dat change de enige constante is in het bedrijfsleven.   

Volgens Volvo Trucks hebben de nieuwe modellen meer dan één voordeel. Bij vuilnisophaling, stadsdistributie en bouwtransporten in de binnenstad biedt een cabine met lage instap een hoger veiligheids- en productiviteitsniveau waarmee ze zelfs de meest veeleisende omstandigheden in de stad het hoofd biedt. De lagere rijhouding verandert ook het zicht rondom. “Zien wat er rondom de vrachtwagen gebeurt en oogcontact maken met zwakke weggebruikers zoals voetgangers en fietsers zijn aanzienlijke uitdagingen om veilig te werken in drukke stadsomgevingen”, aldus Anders Edenholm namens Volvo Trucks. “Die problemen kunnen we nu bij nog meer transportopdrachten oplossen.”

In de tweede plaats zorgt de lage instap dat de chauffeur efficiënter kan werken en wordt tegelijkertijd het risico op knie- en enkelklachten verminderd.
Het gamma modellen met lage instap wordt nu uitgebreid met een variant geoptimaliseerd voor de bestuurder en één bijrijder, die kan worden uitgerust met een luchtgeveerde passagierszetel. Deze cabinevariant biedt dezelfde duidelijke zichtbaarheid als het huidige model en de lage rijhouding verzekert een goed contact met de omgeving rond de vrachtwagen. Bovendien bevordert het extra venster in de passagiersdeur het zicht nog meer.

Ergonomisch voordeel

De nieuwe cabinevariant is een aanvulling op de huidige modellen met lage instap, die ruimte biedt aan drie passagiers en een vlakke vloer hoeft. Deze functies zijn vereist voor bepaalde transportopdrachten, maar niet noodzakelijk in alle gevallen waarbij een lage instap een voordeel vormt. “Bij stadsdistributie bijvoorbeeld neemt de chauffeur zowel het rijden als de leveringen voor zijn rekening”, besluit Anders Edenholm. “Daarbij is de lage instap een enorm ergonomisch voordeel als je meer dan vijftig keer per dag in en uit de cabine moet klimmen. Bovendien bevordert de betere zichtbaarheid de veiligheid voor de zwakke weggebruikers.”