GENT – Volvo Trucks vierde deze week zijn 90e verjaardag. Op 20 februari 1928 rolde de eerste Volvo-truck LV40 van de band in de fabriek van Lundby, nabij Göteborg. De bestellingen stroomden snel binnen. De Gentse fabriek, op het grondgebied Oostakker, zag het levenslicht in 1964 en is cruciaal binnen de hele groep.
Een jaar eerder, in 1927 dus, richtten Gustav Larsson en Assar Gabrielsson het autoproductiebedrijf Volvo op. Gustav Larsson werd technisch directeur, terwijl Assar Gabrielsson de functies van managing director van het nieuw gevormde bedrijf overnam. Al snel besloten ze niet alleen auto’s maar ook vrachtwagens te assembleren. Het eerste zware voertuig, dat later de ongecompliceerde afkorting LV40 kreeg, was uitgerust met een 4-cilindermotor met een vermogen van 28 pk en kon snelheden tot 50 km per uur bereiken. De truck ontving een nieuw frame, een achteras, een ophangbeugel, een houten cabine en twee wielbasissen in 3300 mm en 3700 mm. De LV40 won onmiddellijk de sympathie van de klanten voor de uitstekende betrouwbaarheid in combinatie met de weinig pretentie in de service. Een jaar later maakte deze eerste vrachtwagen plaats voor een krachtigere versie van de Volvo LV60-truck met een laadvermogen van twee ton.
90 jaar later is het merk Volvo Trucks de meest winstgevende divisie van de Volvo Group, en is het vertegenwoordigd in meer dan 140 landen over de hele wereld. De grootse Volvo Trucks fabriek is gevestigd in Gent. Rode draad doorheen de geschiedenis is dat de kernactiviteiten van Volvo nog steeds de kernwaarden zijn die werden vastgesteld door de grondleggers van het bedrijf, Gustav Larsson en Assar Gabrielsson: kwaliteit, veiligheid en milieukwestie.
Volvo startte haar vrachtwagenproductie in België op in 1964. De fabriek in Oostakker, de grootste binnen de multinational, produceert zowat 30 procent van de totale Volvo-vrachtwagenproductie wereldwijd.