GENT – Volvo Trucks introduceert een nieuw batterijsysteem voor de Volvo FH en Volvo FM, dat genoeg vermogen levert voor alle cabinefuncties en tegelijk voorkomt dat de vrachtwagen niet start door ontlading van de batterij. “Zo genieten chauffeurs voortaan nog meer comfort en betere leefomstandigheden, wetende dat ze genoeg stroom hebben voor al hun behoeften en dat de kans op een lege batterij door overmatig stroomverbruik nagenoeg nihil wordt,” aldus Samuel Nerdal, product manager bij Volvo Trucks.
Het koude weer van de voorbije dagen heeft veel chauffeurs weer met de neus op de feiten gedrukt. Een batterij is cruciaal als aanvoerbron. Volvo Trucks lanceert uitgerekend nu een innovatief batterijsysteem met twee afzonderlijke sets: een om de motor te starten en een andere voor alle elektrische voorzieningen in de cabine. De startbatterij wordt enkel gebruikt om de motor te starten en wordt niet beïnvloed door het stroomverbruik in de rest van de vrachtwagen. Alle andere functies, zoals de parkeerverwarming, de parkeerkoeling, de koelkast, het mediasysteem en persoonlijke uitrusting zoals laptops, mobiele telefoons en tablets, worden aangedreven door afzonderlijke gelbatterijen.
Ecologische oplossing
Dankzij deze geltechnologie voldoet de nieuwe batterijoplossing aan de alsmaar hogere energievereisten van hedendaagse klanten, aldus Volvo Trucks. In tegenstelling tot conventionele loodzuurbatterijen heeft de geltechnlogie het vermogen om hoge energieconcentraties langer vast te houden. “Die voordelen komen voornamelijk tot uiting bij langeafstandstransport en in erg warme of koude klimaten”, legt Samuel Nerdal uit. “Zelfs tijdens winternachten kan de bestuurder genieten van een aangename slaaptemperatuur zonder dat hij moet opstaan om de motor te starten en de batterijen weer op te laden.”
Doordat het systeem de motor minder moet starten, dalen ook het brandstofverbruik en de milieu-impact. “Een geparkeerde vrachtwagen met stationair draaiende motor verbruikt ongeveer 3 liter brandstof per uur en met onze oplossing kunnen we het stationair draaien tot het minimum beperken, waardoor de brandstofkosten gevoelig dalen,” aldus nog Samuel Nerdal.