Het Gentse Volvo Trucks is er niet alleen voor de grote transportbedrijven. Geregeld de banden aanhalen met de kmo-wereld is al even belangrijk. Zopas stapte ook het West-Vlaamse bedrijf De Witte-Vandecaveye mee in het Volvo-verhaal. Vanuit een diepe overtuiging voor de geleverde kwaliteit, zo laten de zaakvoerders van De Witte-Vandecaveye weten. “Trucks zijn meer dan juist werkinstrumenten”, aldus Jan en Bert de Witte. “Ze moeten geschikt zijn voor zwaar transporten en flexibel kunnen worden ingezet. Bij het formuleren van onze doelstellingen hebben we een perfecte partner gevonden in Volvo Trucks, wat leidde tot de aanschaf van 4 bijzondere Volvo trucks.”
De onderneming uit Wingene werd net na de oorlog opgericht door Valère De Witte en zijn echtgenote Marie-Louise Vandecaveye en hield zich voornamelijk bezig met elektrische installaties. Daarnaast ging het bedrijf zich tevens specialiseren in allerlei werk voor de spoorwegen. Paul De Witte nam het bedrijf in 1974 over. Met de komst van de derde generatie, eerst Jan De Witte en daarna Bert, kreeg de onderneming een nieuw elan en werd nog verder gespecialiseerd in bouwkundige werken voor de spoorwegen. Tegelijk zorgt De Witte-Vandecaveye nog voor elektriciteitsvoorzieningen van A tot Z voor onder meer warenhuizen, appartementen, fabrieken en industrie, zowel laag- en hoogspanning.
“Werken voor de spoorwegen vraagt een grote flexibiliteit.”, beklemtoont Jan De Witte. “Het komt er immers op aan het normale spoorverkeer zo weinig mogelijk te hinderen en bijzonder snel te kunnen reageren als er zich ergens problemen voordoen. Die flexibiliteit is onze grote troef. Dat heeft ook als gevolg dat we meestal werken op ongewone uren, zoals ’s nachts en in de weekends.” Door het zoeken naar meer flexibiliteit kwamen de broers ook bij Volvo Trucks uit. “We investeerden zwaar in nieuw materieel, zoals spoorkranen en machines om sporen aan te leggen”, aldus Jan De Witte. “Om onze flexibiliteit te handhaven hoorde daar ook het gepaste transportmaterieel bij. Voor onze specifieke wensen konden we bij onze normale leveranciers niet meer terecht. We waren namelijk op zoek naar een speciaal transport trekker met een gegarandeerde statische koppelschoteldruk tot 40 ton. Dat hebben we onder meer nodig om een speciale laadkraan op een oplegger te kunnen inzetten. De kraan komt daarbij op de sporen te staan en de trekker in een haakse hoek, doorgaans met de voorkant in de lager gelegen berm. Daarom is die koppelschoteldruk voor ons zo belangrijk.”