De productie, die twee jaar geleden al werd aangekondigd, zal na de zomervakantie van start gaan in een bestaande, omgebouwde fabriekshal met een oppervlakte van 3.600 vierkante meter. Daarnaast is een overkapping voorzien die nog eens 1.800 vierkante meter droog houdt. Dat is nodig voor de onderdelen en de batterijcellen, die door leverancier Samsung worden aangebracht.
Gunstige ligging
Met de batterij-assemblage wordt een activiteit naar ons land gehaald waar het Zweedse moederbedrijf 177 miljoen kronen (ongeveer 17 miljoen euro) in investeert. Vooral de geografische ligging – in het Gentse havengebied – maken van de site de gekozen bestemming. In Gent zullen ook batterijen gebouwd worden voor buitenlandse fabrieken van Volvo Trucks.
Het bedrijf maakt vandaag al lichte elektrische vrachtwagens in Frankrijk. De elektrificatie van zware trucks is een stuk moeilijker, vooral door het gewicht. Volvo Trucks start dit jaar al met de productie van elektrische voertuigen in Zweden, waarvoor de Belgische batterijpacks dus nodig zijn. In Gent zullen ook de vrachtwagens zelf gebouwd worden, maar die productie start pas in 2023.