De Europese Commissie onderzoekt of ze verhoogde tarieven kan opleggen op de invoer van elektrische auto’s uit China, wegens illegale overheidssubsidies door Peking.
Volgens de Britse krant The Times en het financiële persbureau Bloomberg verplaatst Volvo daarom productie van China naar de fabriek in Gent. Volvo bouwt vandaag auto’s in Zweden, Gent, de VS en China. Het bedrijf is in handen van de Chinese autoreus Geely en zou zwaar worden getroffen door hogere Europese tarieven op ingevoerde wagens uit China.
Concreet zou volgens The Times en Bloomberg de productie van de EX30 en de EX90 verplaatsen naar ons land. Maar dat klopt niet, klinkt het in Zweden bij Volvo Cars. Zo wordt de EX90 in de VS gebouwd, niet in China. Het klopt wel dat de EX30 behalve in China ook in Gent zal worden geproduceerd, “maar die beslissing was reeds genomen voor de Europese Commissie haar onderzoek aankondigde naar oneerlijke concurrentie vanuit China”.
Volvo kondigde immers al in 2023 aan dat de EX30 – een kleine elektrische SUV – naar Gent komt. Dat zal gebeuren in het voorjaar van 2025. De productie in Gent kadert in de strategie van Volvo om de wagens in die markten te bouwen waar ze worden verkocht.