GENT – Het liet zich raden dat het corona virus ook niet zonder gevolgen zou blijven voor Volvo Car in Gent. Sinds mei 2019 wordt de Oost-Vlaamse Volvo-fabriek met directe treinlijnen verbonden met China. Op die lijnen sprong het licht nu op rood. De multinational Volvo is zoals genoegzaam bekend eigendom van de Chinese groep Geely Holding.
“Door het corona virus en de uitbraak ervan in China zijn tot nu toe twee treinen tussen China en Gent geannuleerd”, zo laat het bedrijf weten bij monde van woordvoerdster Barbara Blomme. “De productie van de Volvo-fabrieken in China lag vorige week stil omwille van Chinees nieuwjaar, maar daar komt nu sowieso al een week van niet-productie bij. De productie in onze Chinese fabrieken zou normaal gezien deze week terug opstarten, maar dit is nu opgeschort tot 10 februari omwille van het virus. Gelijktijdig hebben we ook de treinen van Gent naar China opgeschort om geen onbalans te creëren tussen onze verschillende fabrieken en de mogelijkheid te creëren om in China zelf de compounds met gestockeerde wagens te verwerken. In afwachting vertrekken de treinen wel vanuit Gent, maar houden voorlopig halt in Polen, waar ze tot nader order gestockeerd worden voor verdere export.”
Belangrijke link
Volvo Cars voert al sinds vorig jaar vanuit North Sea Port verschillende malen per week treintransporten met wagens uit naar China, Italië en Oostenrijk. De eerste trein met 190 XC60’s uit China kwam in de lente van vorig jaar aan in het Kluizendok. De nieuwe treinverbinding vanuit Gent kaderde in de strategie van Volvo Cars om niet alleen op het vlak van productie, maar ook op het vlak van logistiek sneller, duurzamer en kostenefficiënter te opereren. Door een deel van de wagens per trein uit te voeren in plaats van per boot of vrachtwagen, daalt de impact op het milieu en geraken de wagens ook sneller op hun eindbestemming. De doorlooptijd van fabriek naar eindbestemming kon tot de helft ingekort worden. De spoorverbindingen worden uitgevoerd door operator Lineas. Vanuit North Sea Port vertrokken twee treinen per week richting X’ian, ofte ongeveer 100 op jaarbasis. Per trein kunnen er zo’n 190 wagens mee aan boord. Het konvooi was, via Polen, 22 dagen onderweg. De XC60 werd verscheept van China naar Gent en in omgekeerde richting (Gent-X’ian) werden de XC90, V90CC en V60 aan boord gehesen.