Volvo Car Gent klaar voor productie van de EX30 na grondige transformatie Foto: Belga

Volvo Car Gent klaar voor productie van de EX30 na grondige transformatie

De grondige transformatie van autofabriek Volvo Car Gent, om de productie van de volledig elektrische EX30 mogelijk te maken, is bijna achter de rug. De aanpassingen aan de batterijfabriek, de carrosserieafdeling, de lasafdeling en de assemblagehal vertegenwoordigen een investering van 200 miljoen euro. Eind april rolt de eerste EX30 van de band.

Een van de grootste ingrepen vond plaats in de lasafdeling, die met 40.000 vierkante meter werd uitgebreid en zo bijna verdubbelde in omvang. Er zullen 580 robots worden ingezet, waarvan 420 nieuw en 160 hergebruikt. Voor het eerst gebeurt in Gent ook de assemblage van de deuren, terwijl die voorheen in Zweden werden afgewerkt. Volvo zet in op lokale productie. “Dit sluit aan bij onze strategie om auto’s te bouwen waar we ze verkopen en onderdelen lokaal te sourcen”, klinkt het bij Volvo.

De productie in Gent is een strategische keuze, aangezien 80 procent van de EX30’s voor de Europese markt bestemd is. Ook de exemplaren die naar de VS worden geëxporteerd, zullen uit Gent komen. De in China geproduceerde EX30 werd tot nu toe niet in de VS aangeboden. Volvo Car Gent wil in 2025 30.000 EX30’s van de band laten rollen.

Extra personeel

Om die verwachte productieaantallen te behalen, werft Volvo Car Gent extra personeel aan. Voor 2025 werden 350 nieuwe medewerkers gezocht en ongeveer de helft van hen is inmiddels aan de slag. Er is nog steeds behoefte aan extra handen, niet alleen voor de productie van de EX30, maar ook voor de andere modellen zoals de XC40 en de EX40. Om nieuwe werknemers te vinden, organiseert Volvo Car Gent jobdagen, waarvan de eerstvolgende donderdag plaatsvindt.

Foto: Belga

Volgens fabrieksdirecteur Stefan Fesser was de transformatie een race tegen de klok. “We moesten een deel van de carrosserieafdeling en de batterijfabriek aanpassen en nieuwe zones integreren. De gebruikelijke implementatietijd voor zo’n transformatie werd gehalveerd doordat processen die vroeger na elkaar gebeurden, nu parallel werden uitgevoerd. Dankzij Virtual Reality konden we nieuwe apparatuur vooraf simuleren en wisten we exact wat er aangepast moest worden nog voor we de veranderingen in de fabriek doorvoerden. Dat verkortte de implementatietijd aanzienlijk,” aldus Fesser.

Maandagmiddag kreeg de (beeld)pers een uitgebreide rondleiding door de vernieuwde fabriek, waarbij de verschillende aanpassingen en het productieproces van de EX30 werden toegelicht.

Foto: Belga