Om aan de vraag te blijven voldoen, moet het aantal plasmadonoren met vijf procent groeien. Dat komt overeen met 7.500 liter plasma, of 5.500 nieuwe donaties. Plasma wordt gebruikt voor levensreddende medicatie en België is momenteel nog afhankelijk van buitenlandse donoren om aan zijn vraag te voldoen. Rode Kruis-Vlaanderen en Voka lanceren maandag ‘Onderneming met een groot hart’ waarmee bedrijven aangemoedigd worden om hun medewerkers – individueel of in groep – te motiveren plasma te geven. Bedrijven krijgen een QR-code waarmee ze deelname van hun werknemers vergemakkelijken.
“Wij willen als bedrijf ook ons maatschappelijk engagement tonen”, zegt Peter Verboven van Tactical Advisory Group. “Het is een andere manier van teambuilding. Bedrijven hebben een verantwoordelijkheid om iets te doen, om hun medewerkers te stimuleren.”
“Care is voor ons een van de tien basiswaarden”, zegt Evelien Vanhooren van Delaware. “We hebben dit najaar tien actiedagen rond care. Een daarvan zullen we invullen rond bloed- en plasmadonaties.”
Dagelijks wordt bijgehouden hoeveel werknemers hebben gedoneerd. In mei 2025 worden bedrijven die veel donoren konden motiveren beloond met het label ‘Onderneming met een groot hart’.
‘Onderneming met een groot hart’ wil vooral inspelen op de intrinsieke motivatie van mensen. Omdat plasma doneren enkel in een donorcentrum kan, worden in eerste instantie vooral bedrijven binnen de tien kilometer van een donorcentrum aangesproken. “Ons doel is zeer ambitieus: we willen zo’n 25 ondernemingen per donorcentrum halen tegen het einde van het jaar. Momenteel komt drie procent van alle plasmadonaties in Vlaanderen via bedrijven, we hopen dit te doen stijgen naar 20%”, besluit Fritz Schiltz van Rode Kruis-Vlaanderen.