Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland is bijzonder verontwaardigd over de beslissing van Port of Antwerp-Bruges om het traject van de Fietsbus in te korten. “Dit druist in tegen de ontwikkeling om werknemers op een alternatieve manier hun woon-werkverplaatsing te laten doen. De voorbije jaren verdrievoudigde het fietsgebruik door de grote inspanningen van werkgevers, door het inzetten op fietsleaseprogramma’s en fietsvergoedingen”, aldus Philippe Heyvaert, secretaris-generaal van Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland.
“Onredelijke verplaatsing”
“Een werknemer die op rechteroever woont en in de Waaslandhaven met de fiets aan de slag gaat, staat voor een onredelijke verplaatsing. Eerst moet de fietser wachten op de Fietsbus die hem door de Tijsmanstunnel brengt, dan afstappen en fietsen naar Lillo-Dorp om daar op tijd te zijn voor DeWaterbus om de Schelde te kruisen en nadien de weg per fiets verder te zetten. Werknemers die enkel zijn aangewezen op de Scheldekruising boeten bovendien in aan frequentie, omdat DeWaterbus pas om het halfuur vaart. Ook de capaciteit is beperkt.”
Alternatief
“Hierdoor vrezen ondernemingen dat medewerkers gaan afhaken. Hoe kan het Havenbedrijf haar investeringen in alternatieve mobiliteit terugschroeven op het ogenblik dat die het hardst nodig zijn?’, vraagt Philippe Heyvaert zich af. “In het havengebied worden industriële en logistieke ondernemingen niet bediend met openbaar vervoer. Naast het collectief vervoer dat ondernemingen op eigen kosten organiseren, is de fiets het enige grootschalige alternatief. Het gebruik daarvan wordt nu bemoeilijkt. Onbegrijpelijk als je weet welke grote wegenwerken ons in die omgeving nog te wachten staan.”
Geen voorbereiding
Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland is ook ontevreden over de wijze waarop dit gecommuniceerd wordt. “De regeling zou al ingaan op 1 oktober. Er is geen tijd om je daarop voor te bereiden”, aldus nog Philippe Heyvaert. Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland vraagt het Havenbedrijf om de beslissing in te trekken en in overleg met de ondernemingen tot een aanvaardbare dienstregeling te komen. ‘Ondernemers willen de files mee bekampen. We verwachten van overheden een gelijkaardige inspanning.”
Voor het traject Noorderlaan–Scheldelaan met de Fietsbus wordt in elke richting een doortocht om de vijftien minuten aangeboden. Afhankelijk van het tijdstip worden één of twee bussen ingelegd. Bij de gebruikers van de Fietsbus doet 8% de volledige doorsteek.