CFO’s zijn niet alleen betrokken bij de digitalisering van hun eigen financiële afdeling, maar bijna 3 op 4 geeft aan ook een leidende rol te spelen in de digitale transformatie van de organisatie in zijn geheel. Bovendien presteren bedrijven met een digitaal betrokken CFO ook beter op het gebied van digitale maturiteit. De CFO speelt dus een sleutelrol in een snellere, betere en succesvollere digitale heruitvinding van de Belgische KMO.
Een en ander blijkt uit nieuw onderzoek van Kristof Stouthuysen, professor Management Accounting en Digital Finance aan het Centre for Financial Leadership & Digital Transformation van de in Gent gevestigde Vlerick Business School. Samen met doctoraatsstudente Tineke Distelmans deed Kristof Stouthuysen een bevraging bij zo’n 120 CFO’s en financiële leidinggevenden van Belgische KMO’s uit diverse sectoren.
Nieuwe technologie omarmen
Op vandaag moet elke organisatie het potentieel van nieuwe technologieën omarmen, maar wie van het topmanagement kan die transformatie nu het beste sturen? Zo luidde de uitgangsvraag. Hoewel CFO’s zich doorgaans bezighouden met financiële rapportering en investeringsbeslissingen, is er maar weinig geweten over hun rol in het bevorderen en aansturen van de digitalisering van hun bedrijf. Uit de Vlerick-studie blijkt nu dat liefst 92% van de bevraagde CFO’s actief betrokken zijn bij de digitalisering van hun financiële afdeling, via beslissingen over nieuwe technologische toepassingen en het gebruik van analytics om de werking te verbeteren. 68% geeft aan een leidende rol te spelen in de digitale transformatie van hun organisatie in zijn geheel. Bovendien presteren organisaties met een digitaal betrokken CFO ook 8% beter op het gebied van digitale maturiteit in vergelijking met organisaties met een CFO die niet betrokken is. Een betrokken CFO draagt dus ook bij tot de graad van succes van de digitale transformatie.
CFO als evangelist en architect
Professor Kristof Stouthuysen licht toe: “Een bedrijf wordt niet digitaal volwassen uitsluitend via de implementatie van nieuwe technologieën. Er is ook nood aan een goede digitale strategie, een omgeving die functie overschrijdende samenwerking bevordert, een datagerichte cultuur en de garantie dat de data betrouwbaar zijn. Het lijkt erop dat de CFO niet alleen optreedt als ‘evangelist’, die mensen helpt de digitale economie te begrijpen, maar ook als ‘architect’, die de puzzelstukjes in elkaar past zodat je het resultaat kan meten. De CFO kan het digitale transformatieproces van de onderneming dus echt versnellen en ook verbeteren.”
Tot slot blijkt uit het onderzoek ook welke eigenschappen essentieel zijn voor een digitaal succesvolle CFO. Een innovatieve ingesteldheid, sterke leiderschapsvaardigheden en een diepgaande kennis zijn drie essentiële factoren.