Just Russel

Vlaamse ‘HelloFresh’-bedrijven voor huisdieren slaan de handen in elkaar

GENT - De Vlaamse start-ups Just Russel (Gent) en BuddyBites (Kortrijk) zijn in België en Nederland snel gegroeid met hun vernieuwend concept: gepersonaliseerde honden- en kattenvoeding aan huis. Door hun gedeelde missie om huisdieren preventief gezond te maken en stevige groeiambities, worden de twee e-commerce concurrenten vanaf vandaag één. Beide start-ups dateren van 2020  en maken gezonde, gepersonaliseerde honden- en kattenvoeding die gratis aan huis geleverd wordt.

Just Russel is een jong en innovatief bedrijf in de honden en kattenvoeding markt. Via een gepersonaliseerd abonnementsmodel, waarbij de gezondheid van de hond/kat en het gemak van de klant centraal staan, willen ze elk huisdier gezonder, smakelijker en gepersonaliseerd voedsel bieden. BuddyBites maakt gepersonaliseerde en gezonde hondenvoeding en levert deze aan huis in België, Nederland en Frankrijk via zijn website of offline kanalen.

Op basis van een online vragenlijst op www.justrussel.com of www.buddybites.be berekent een uniek algoritme de beste voeding en portie voor je viervoeter. Een concept dat meteen sterk aansloeg in Vlaanderen en Nederland, waar maandelijks bijna 10.000 huisdieren worden beleverd. Tijd voor nieuwe markten dus, vonden beide start-ups. In de zoektocht naar een partner voor groei, vonden ze elkaar.

Samen sterk

“Tussen BuddyBites en Just Russel bestaan veel synergieën op verschillende niveaus”, aldus Charlotte Coene, co-founder Buddybites. “Naast een ambitieus en jong team met een passie voor dieren, delen we het doel om huisdieren preventief gezonder te maken via data-gedreven voeding en activiteit advies. Bovendien hebben we een gelijkaardige manier om de voeding gemakkelijker tot bij het baasje te brengen. Geen gesleur meer met zware zakken uit de winkel.”

Beide merken begonnen hun innovatief verhaal met gepersonaliseerde hondenvoeding. Intussen biedt Just Russel ook droge en natte kattenvoeding aan en heeft het een sterke positie weten te veroveren in Vlaanderen. BuddyBites heeft dan weer een solide klantenbestand uitgebouwd in Nederland en Wallonië, en is op zoek naar retail partners voor zijn innovatieve high-end functionele health snacks.

Samen kunnen de start-ups nog beter inspelen op hedendaagse noden zoals een persoonlijke aanpak, service en toegankelijkheid. Bovendien verstevigen ze hun positie als het grootste gepersonaliseerde dierenvoeding platform in de Benelux. Dankzij hun partnerschap hopen de jonge ondernemers hun groeiambities vervroegd te realiseren door uit te breiden naar andere Europese markten. “De focus op preventieve gezondheid, kwaliteit, gemak en online service slaat aan”, aldus Louis Mortreu, co-founder bij Just Russel. “We kijken met veel goesting en ambitie naar de toekomst. We hopen als jonge ondernemers net wél een steentje bij te dragen om van België een land te maken met duurzame e commerce successen. Voor alle stakeholders.”

Klaar voor verdere Europese expansie

“Naast de strategische online match delen wij ook dezelfde waarden gedreven visie op verschillende vlakken: data gedreven oplossingen, klantgerichte dienstverlening, lokale sourcing, aandacht voor duurzame verpakkingen en het preventief verbeteren van de dierengezondheid”, zegt Victor Mortreu, co-founder Just Russel. “België was te klein voor onze gecombineerde ambities. Vandaar dat we ons Belgisch succes samen sneller Europees willen uitrollen.”