Een fietskar mag voortaan maximaal 1,2 meter breed zijn. “In Brussel liep er al even een proefproject, en nu kan het ook in Vlaanderen”, zegt Ornelis. “Dat maakt ons werk veel eenvoudiger. Waarom? Alle verpakkingen worden gebaseerd op de afmeting van deze palletten. Wat vroeger gebeurde, was dat de klant al zijn goederen geladen had op een pallet, en wij deze pakketten een voor een in onze laadbakken van 1 meter breed moesten laden. Dat kostte telkens veel tijd en moeite.”
“Het was ook niet altijd evident, want soms paste zo’n pakket niet goed in onze laadbak. Nu kunnen we palletten rechtstreeks aan onze fiets hangen. Dat is veel eenvoudiger.”
Droge pakketjes
In Vlaanderen loopt het proefproject voor twee jaar. “Men zal nu kijken naar het effect op de fietspaden in Vlaanderen”, zegt Ornelis. “Wij hebben als eerste een aanvraag gedaan om hieraan deel te nemen. Niet toevallig, want als voorzitter van de BCLF, de federatie van Belgische fietskoeriers, deden we al een tijdlang lobbywerk om deze wetswijziging te verkrijgen. Samen met Cargobike en Urbike hebben we dit gerealiseerd.”
“We bestellen ook nog een hoes om de palletten te beschermen tegen regenweer”, zegt Ornelis nog. “Al onze pakketjes komen droog toe.”
De fietskoeriers kunnen nu grote ladingen in een keer vervoeren. “We kunnen tot 200 kilo totaal dragen in de remorque, en vooraan nog eens honderd kilo”, zegt Ornelis. “Gelukkig zijn onze fietsen elektrisch aangedreven, want anders zou het vele starten en stoppen moordend zijn. Het blijft een fysieke job, maar dat vinden we net plezant.”