6af8094a-bd05-11e9-b632-59d80443690b_web (1)

Verzet tegen uitbreiding Coca-Cola Zwijnaarde

GENT/ZWIJNAARDE – De fabriek van Coca-Cola in Zwijnaarde heeft op 1 augustus van de Provincie de toestemming gekregen om haar productie te verhogen met 15 procent. Omwonenden vrezen dat daardoor nog meer vrachtwagens door hun straten zullen rijden.

“De Gestichtstraat, die de frisdrankenfabriek verbindt met de R4, lijdt al jaren onder de niet-aflatende karavaan van 430 vrachtwagens die dagelijks door de straat rijden”, zegt Peter Provenier van het overlegplatform van de inwoners van Zwijnaarde. “150 daarvan zijn afkomstig van Coca-Cola. Daar zullen dus zeker nog enkele tientallen bijkomen.”

Provenier waarschuwt ook voor nog groter onheil. “In de Gestichtstraat bevindt zich de ingang van een school voor kinderen met een geestelijke beperking. Die stappen daar iedere dag van en naar de tramhalte. Geregeld belandt daar een voertuig, dat de veel te scherpe bocht heeft gemist, in het decor. Het is bang wachten op een eerste ongeval met fatale gevolgen.”

Colaweg

Volgens Ann Plass, kabinetschef van schepen van Stedenbouw Filip Watteeuw heeft de aanvraag van Coca-Cola voor de installatie van een nieuwe productielijn geen stedenbouwkundige gevolgen, waardoor ze er niets tegenin kunnen brengen. Toch voelen de bewoners zich door de overheid in de steek gelaten. “Tien jaar al belooft het stadsbestuur ons een rechtstreekse verbinding tussen de fabriek en de R4, de zogenaamde Colaweg. Dat die er nog altijd niet is, is schuldig verzuim van zowel de Stad als van de fabriek”, zeggen ze.

“Het realiseren van zo’n toegangsweg is zeer complex”, aldus Liesbeth De Bruyn van het kabinet-Watteeuw. “Er zijn daarover al belangrijke besprekingen gevoerd met het Agentschap Wegen en Verkeer en Coca-Cola. Binnenkort komen er nog. Het idee is om vanop de rotonde bij de Ghelamco Arena een verbindingsweg te maken, onder de autosnelweg naar ­Coca-Cola.”

Soliver

De inwoners van Zwijnaarde aan de overzijde van de Ringvaart kampen met een gelijkaardig probleem. “Daar is het bedrijf Soliver gevestigd, dat veiligheidsglas maakt voor de automobielindustrie. De ontsluiting van de Alinso­site, waar het vroegere Domo was gevestigd en nu ook Soliver zit, gebeurt nog altijd via de woonwijken die geprangd zitten tussen de ringweg en het bedrijventerrein. We hebben er niets op tegen dat de economie ten zuiden van Gent bloeit, maar wil men alstublieft ook rekening houden met de omwonenden?”, luidt het.

Naar een artikel uit Het Nieuwsblad door Geert Neyt