MALDEGEM – Elk jaar organiseert de Amerikaanse beroepsvereniging voor spuitgieters, drukkers en leveranciers van materialen en machines die actief zijn in In Mold Decorating de IMDA-awards. Hiermee bekronen ze de beste IML-verpakkingen van de sector. De winnende inzendingen werden gekozen op basis van creativiteit in het verpakkingsontwerp, techniek en innovatief karakter. De jury van de dertiende IMDA Awards feliciteerde marktleider Verstraete IML uit Maldegem met zijn overwinning in de volgende twee categorieën: ‘Best Part Design’ en ‘Best In-Mold Decorated Package’. Daarmee breidt Verstraete IML zijn IMDA-collectie uit tot 14 awards na amper vier deelnames.
Met het verpakkingsontwerp voor Ella Cappuccino haalde Verstraete IML de prijs voor Best Part Design binnen. Ella Cappuccino is een echt ‘on-the-go’ product: het enige wat je nodig hebt is heet water. Schud je Ella capsule gedurende 20 seconden, open de capsule, giet de vloeistof in je tas en voeg water toe. De zuurstofbarrière IML-labels garanderen de uitzonderlijke bewaarkwaliteiten van Ella Cappuccino met de speciale EVOH-laag. Die verlaagt de OTR-waarde (Oxygen Transmission Rate) en houdt zuurstof langer uit de verpakkingen. Zo blijven de smaken en aroma’s veel langer intact.
De award voor Best In-Mold Decorated Package ging dan weer naar de verpakking van Almond Breeze Almondmild Yoghurt Alternative. Deze nieuwe Sidekick verpakking van verpakkingsproducent Polytainers heeft een dubbel compartiment, biedt meer efficiëntie op het schap en levert tastbare resultaten op het gebied van duurzaamheid. Bovendien kan de consument de ingrediënten op het gewenste moment samenbrengen door het tweede compartiment te buigen.
De Sidekick-verpakking is ontwikkeld met dunnere wanden waardoor er aanzienlijk minder polypropyleen wordt gebruikt tijdens het productieproces. Zowel verpakking als IML-label zijn geproduceerd van polypropyleen, wat resulteert in een 100% recycleerbare verpakking. De Sidekick verpakking kan bovendien efficiënter gestapeld worden waardoor er 36% aan plaats wordt gewonnen op het winkelrek.