Verovert HeyHey Apps via New York de wereld met Telekitty ?

0000000000000000telekittyDe Gentse start-up HeyHey Apps is ontstaan uit de ontmoeting van Dave De Rop, die naam en faam verwierf als straatartiest Bué The Warrior en Pieter Van Der Helst en Stefan Vandegehuchte (foto). Via hun bedrijfje willen ze de kleurrijke wereld van de straatartiest ook weergeven in leuke applicaties voor iPhone en iPad. Kinderen gelukkig maken en eventueel ook hun ouders meenemen op een vrolijke trip omschrijven ze als hun missie.

Recent kwamen ze in het nieuws met de ontwikkeling van een app in samenwerking met illustratrice Eva Mouton om foto’s nog grappiger te maken én met Telekitty, een app om de gedachten van katten te lezen. Het is de bedoeling dat kattenbaasjes leuke foto’s nemen van hun kat. Na het inscannen van de foto vertelt de app zogenaamd wat de poes op dat ogenblik denkt.  “Noem het een poging om in de harde wereld van vandaag toch met wat creativiteit voor een glimlach te zorgen”, zegt Stefan Vandegehuchte.

Voor het ontwikkelen en promoten van deze app kreeg HeyHey Apps steun van Telenet Kickstart en nu is het bedrijf als onderdeel van de Be Bold in New York-missie, een samenwerking tussen  de incubatoren Telenet Kickstart, Start IT KBC en iMinds, naar New York geweest.

“Om met een b2c app als Telekitty kans op succes te maken is het essentiëel snel voet aan de grond te krijgen in het buitenland”, zegt Stefan Vandegehuchte. “Voor we naar “The Big Apple” vertrokken hadden we drie doelstellingen: een concrete contactpersoon vinden om intensief mee samen te werken voor het bewerken van de Amerikaanse markt,  contacten leggen met mogelijke investeerders en zelf de energie van de stad opsnuiven.”

Stefan Vandegehuchte had vanuit Gent al contacten gelegd en de concrete afspraken met de betrokkene verliepen positief. “Na een uur praten hadden we echt het gevoel de juiste persoon te pakken te hebben en nu willen we die ook concreet inschakelen. Als we ooit van Telekitty een wereldwijd succes willen maken hebben we immers mensen op verschillende plaatsen in de wereld nodig. Voorts hebben we ook met een potentiële nieuwe investeerder gepraat, maar het is nog afwachten wat dit zal brengen. De snelheid waarmee in New York alles gebeurt, heeft mezelf ook opnieuw, net als enkele jaren geleden, veel energie opgeleverd. Daardoor leer je anders denken en leer je dingen vanuit een ander perspectief bekijken. Super positief vond ik ook het contact met de meegereisde journalisten, mensen van andere startups en mentoren. Op een dergelijke intensieve week leer je elkaaar veel beter kennen dan tijdens het zoveelste netwerkevent in België.”

Stefan Vandegehuchte looft het programma dat door Belcham was opgezet. “Wij gingen onder andere op de koffie in een kattencafé. Daarnaast konden we Telekitty ook enkele keren pitchen. Als je dat kan doen op de veertigste verdieping van een kantoorgebouw in Manhattan, dan lijken de zaken plots bereibkaarder. Als Oost-Vlaamse ondernemer zou ik een dergelijke trip naar New York in ieder geval aan iedereen aanraden. Je krijgt er als ondernemer echt een boost. Maar wellicht is dat voor een stuk ook in andere steden het geval.”