Inspelend op de nieuwe hype van de deeleconomie en de co-creatie bedacht Target-Reclame uit Aalter een nieuw concept dat een veertigtal handelszaken – van restaurants en juweliers tot boetieks en autoverhuurders – uit de Gentse regio unieke mogelijkheden biedt om zich positief in de kijker te spelen bij de consument die naar meerwaarde zoekt. Samenwerking en kruisbestuiving zijn de woorden die centraal staan. “Samen kan je altijd meer dan alleen”, zegt bedenker Geert Straetmans. “Iedereen wint bij deze aanpak. De deelnemende handelszaken én de consument. Bovendien steunen we met Gandioos ook een Gents goed doel.”
De nieuwe deeleconomie is in opmars
De “sharing economy” is volop in opmars. Steeds meer mensen maken met elkaar afspraken om diensten, belevenissen, kennis en goederen uit te wisselen. X verft de living van Y, Y kookt een gezonde maaltijd voor Z, Z herstelt de kleren van X. Ook co-creatie krijgt steeds meer aandacht. Het zette Geert Straetmans aan het denken om naar een samenwerking tussen diverse handelszaken te zoeken. Het eind 2013 gelanceerde concept Gandioos is het resultaat van die denkoefening en blijkt acht maanden na de lancering een echt schot in de roos.
Verschillende pijlers
Gandioos brengt in een luxeboek een overzicht van een veertigtal Gentse klassezaken. Dat luxeboek zit samen met een cadeaubon in een doosje. Consumenten die dit doosje cadeau doen, zijn er zeker van dat ze de ontvanger verwennen met een zeer luxueus en origineel geschenk. De ontvanger mag immers naar eigen goeddunken de cadeaubon gebruiken in één van de veertig handelszaken. “Het hele concept draait errond dat de zaken door elkaar succes te gunnen er ook zelf beter van kunnen worden”, zegt Geert Straetmans. Gandioos houdt dan ook niet op met de cadeaubon en het luxeboek. Er is ook nog een gezamenlijke website, er wordt zes keer per jaar een mailing uitgestuurd, er worden netwerkavonden georganiseerd en er is de gezamenlijke ondersteuning van een goed doel.”
Perfect meetbaar rendement en sterk uitgebouwd online
De deelnemende handelszaken krijgen in ruil heel wat terug. “De aanwezigheid in het luxeboek ondersteunt in de eerste plaats natuurlijk hun standingvolle imago”, legt Geert Straetmans uit. “Maar ze kunnen, in tegenstelling tot andere promotie-acties, ook perfect het rendement meten aangezien ze kunnen zien hoeveel nieuwe klanten ze dankzij de cadeaubon krijgen en hoeveel die klanten via mond tot mond reclame op hun beurt weer aanbrengen.” Ook online is het Gandioos concept sterk uitgebouwd. “Mensen kunnen de cadeaubon ook online kopen. Op de homepage van de gezamenlijke site staat altijd één van de zaken in de schijnwerper en we kiezen voor een tweemaandelijkse mailing, zodat er geen overdaad is. We zorgen er ook voor dat consumenten naar de tweemaandelijkse mailing uitkijken, via het toekennen van een grote prijs, zoals een verwenweekend in het Sandtonhotel of een testrit met een Ferrari. Elke deelnemende handelszaak krijgt dus ook een maximale aandacht voor de boodschap in die mailing die zowel een promotie kan zijn als bijvoorbeeld het feit dat er een nieuwe collectie is aangekomen. Eén en ander wordt ook doorgetrokken op de Facebookpagina van Gandioos.”