“De volledige verdieping of verbreding van het kanaal Gent-Terneuzen wordt nog niet onderzocht, maar we zullen wel inzetten op enkele aanpassingen langs dit tracé, zoals een diepere tunnel in Zelzate ”, antwoordde Vlaams minister Lydia Peeters (Open VLD) op een vraag van volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (CD&V).
Het plafond van de huidige tunnel bevindt zich een meter onder de bodem van het kanaal, wat een passage van zeeschepen tot 12 meter diep toelaat. De nieuwe zeesluis maakt het mogelijk dat schepen tot 14,5 meter diepte het kanaal aandoen. Voor de nieuwe tunnel werd reeds een reserveringsstrook voorzien ten noorden van de wijk Klein Rusland.
“De aanpassing van de tunnel is niet het enige dossier dat in de regio speelt”, aldus Peeters. “Er wordt momenteel gewerkt aan een toekomstbeeld voor alle infrastructuren en ruimtelijke ontwikkelingen in en rond Zelzate, zoals de tunnel, de spoorverbindingen naar Nederland, de R4, fietsverbindingen en pijpleidingen.”
Steeds drukker wordend knooppunt
Het projectbureau Gentse Kanaalzone trekt de studie, die in het voorjaar van 2023 klaar moet zijn. De gemeente Zelzate ligt pal op een steeds drukker wordende verkeersknoop met de E34, R4-West en het kanaal Gent-Terneuzen – met Zelzatebrug en -tunnel. Ook de doorgetrokken treinverbinding tussen Gent-Dampoort en ArcelorMittal (lijn 204) richting Terneuzen zal later door de gemeente lopen.
Veel werk dus, om dat allemaal in een nieuwe toekomstbeeld voor de gemeente te gieten.