Door de coronacrisis en de verschillende lockdowns kocht de Belg het afgelopen jaar vaker online dan het jaar voordien. Gemiddeld kocht de Belg zo’n 15 keer online, goed voor een totaal van 126,8 miljoen aankopen online of een stijging van 12 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Waar de gemiddelde aankoop vorig jaar nog 102 euro kostte, zakte die dit jaar echter wel tot 81 euro. Gemiddeld spendeerde de Belg 1193 euro online.
Zoals elke e-commerce speler ondervindt ook Krëfel de grote stijging in het aantal online aankopen. Daarmee gaat gepaard dat ook het aantal retourgoederen in absolute cijfers toeneemt. Dat zorgt voor een effect op de omzet. De teruggestuurde producten nemen opnieuw plaats in de magazijnen in en het creëert ook extra werk om dit alles te verwerken.
Opnieuw aanbieden
De retourgoederen opnieuw geld laten opbrengen, kan op verschillende manieren. Ze krijgen soms een tweede leven door ze in uitverkoop aan te bieden of ze te verkopen aan een opkoper. In bepaalde gevallen worden de teruggestuurde producten vernietigd zoals bij Amazon, iets waarvoor de gigant al jaren onder vuur ligt.
Krëfel kiest voor een heel andere strategie. In lijn met zijn ecologische doelstelling gaat het bedrijf op zoek naar alternatieven om producten een tweede leven te geven en ook nog de nodige cashflow te genereren. Vanuit die optiek hebben Krëfel en het veilingplatform Vavato de handen in elkaar geslagen om de teruggestuurde goederen te koop aan te bieden in een online veiling. 39% van dergelijke producten komt op deze manier bij Vavato terecht.
Circulaire economie
Voor Krëfel is het vooral een ethische keuze om te investeren in projecten die de circulaire economie ondersteunen. Naast de samenwerking met Vavato zet Krëfel nog andere kanalen in. Wanneer een teruggestuurd toestel licht beschadigd is en nog perfect functioneert, wordt het aan verminderde prijs verkocht in de winkel of in een Krëfel-outletpunt. Een deel van deze producten wordt gedoneerd aan het Kringloopcentrum. Als de retourgoederen te erg beschadigd zijn en niet meer werken, gaan ze naar Recupel voor recyclage.
De online veiling is een heel efficiënte manier om de retourgoederen een tweede leven te geven. Ze worden rechtstreeks bij Vavato geleverd. Het veilingplatform doet de rest: inventaris opmaken met foto’s en omschrijving en te koop aanbieden op het platform. Na afloop van de veiling wordt de omzet uitbetaald aan Krëfel. Op die manier wordt er toch nog omzet gerealiseerd en is dit geen totale verliespost meer. De retourgoederen nemen zo ook geen plaats meer in in de eigen magazijnen of in de winkels van Krëfel.
Ecologisch kopen
“We veilen op ons platform zowel nieuwe als tweedehandsproducten. De groei van ons online veilingplatform toont wel degelijk aan dat de moderne consument niet enkel prijsbewust koopt, maar ook ecologisch. Door producten en machines terug in omloop te brengen, dragen we zo ook een steentje bij aan de circulaire economie”, onderlijnt Fons Tooten van Vavato.
In 2015 werd Vavato opgericht met de hoofzetel in Sint-Niklaas en in 2020 kwam er ook een filiaal bij in Nederland. Ondertussen heeft het online veilingplatform in totaal meer dan 50 medewerkers en eindigde het in 2020 op de 17de plaats in de Deloitte Technology FAST 50, een ranking van de 50 snelst groeiende techbedrijven in België die Deloitte elk jaar opmaakt. Vavato heeft plannen om de komende jaren nog verder internationaal door te breken.